nieuws

‘NEN-norm parkeren klopt niet’

bouwbreed Premium

De NEN-norm voor parkeergarages stelt, dat bij een automatische barrière met detectielus en parkeerkaartuitgifte vierhonderd voertuigen per uur een garage binnen kunnen rijden

Dat klopt niet volgens een intern rapport van Spark Parkeren.
Wie een parkeergarage bouwt, zou niet moeten rekenen op een verwerkingscapaciteit van vierhonderd voertuigen per uur. Uit onderzoek van Spark Parkeren blijkt, dat de werkelijke capaciteit zo’n 270 auto’s per uur is. “Wij hebben gekeken bij tien garages met vlakke of nagenoeg vlakke inritten”, aldus Eric Stuyfzand van Spark Parkeren uit Leidschendam. Over het algemeen levert de vormgeving geen problemen op, maar een steile inrit vormt wel een belemmerende factor. De kortste afhandeltijd is zo’n 6 seconden, de meeste automobilisten hebben zo’n 11 seconden nodig en een gering aantal meer dan 20 seconden. Bij elkaar ontstaat het beeld, dat de verwerkingscapaciteit ongeveer 270 auto’s per uur is.
In bijlage B bij de norm voor parkeervoorzieningen NEN 2443:2000 staat als capaciteit vierhonderd voertuigen per uur voor een inrit met een barrière, detectielus en uitgifte van tickets. Een uitrit met een automatische barrière na inworp van een munt of gebruik van een sleutelkaart heeft volgens de bijlage eveneens een capaciteit van vierhonderd per uur. Andere oplossingen, zoals inrijden met een sleutel of uitrijden met betalen vanuit het voertuig, bieden lagere capaciteiten. Het blijft dus zaak een parkeergarage zorgvuldig te ontwerpen om een maximaal gebruiksgemak te bereiken. De maatgevende factor blijkt het betalen te zijn. De vormgeving en de ergonomie spelen hierbij een grote rol.

Reageer op dit artikel