nieuws

Machinebouwers zetten in op ‘ergonomisch’ materieel

bouwbreed Premium

Machinebouwers zetten in op ‘ergonomisch’ materieel

Met aangepast materieel kan het werk in de straatmakerij en in de afbouw nog ergonomischer worden gemaakt. Die indruk wekken de productbladen van de machinebouwers die hun producten op de bouwvakbeurs Nordbau in het Duitse Neumünster presenteren.

Optimas uit Saterland-Ramsloh demonstreert zijn Vacu-Pallet-Mobil. Deze
bestratingsmachine is een combinatie van een vorkheffer en een vacuümklem. De
straatmaker verplaatst met het vorkenbord pallets met bestratinmgsmateriaal over
de locatie. Met de vacuümheffer kan hij de materialen vanaf het pallet in het
werk plaatsen. Een schaararm op de machine draagt het hefgereedschap. De
straatmaker kan met deze arm vlak langs gevels werken. De vacuüumheffer tilt
materialen tot 140 kilo zwaar. Optimas biedt vijf uiteenlopende zuigplaten met
bijbehorende snelwisselaar aan. De machine kan tot 1600 kilo zwaarbeladen
pallets meenemen. De Vacu-Pallet-Mobil rijdt op twee rubberen rupsen. Een 9,6
kilowatt sterke benzinemotor van Honda drijft de machine aan. Probst
Greiftechnik Verlegesysteme uit Erdmannhausen rijdt zijn Trans Mobil voor. In
grote lijnen is deze 1300 kilo zware machine identiek aan de Vacu-Pallet-Mobil
van Optimas. Het verschil zit onder meer in de mast. Probst gebruikt een
zwenkarm met een holle rail. De vacuümheffer schuift hierin over een lengte van
drie meter heen en weer. Bij OPtimas hangt de vacuümheffer aan een vast punt op
het uiteinde van de mast. Het vorkenbord van de Trans Mobil draagt pallets tot
1500 kilo zwaar. De vacuümheffer tilt elementen die tot 150 kilo zwaar kunnen
zijn. Ook Probst gebruikt een 9,6 kilowatt sterke benzinemotor.

Montagehulp

GMV Handling uit het Deense Lemvig laat zijn WinLet 350 zien. In de visie van
de fabrikant ‘een montagehulp die bouwdelen tot 350 kilo zwaar heft, verplaatst
en in positie houdt’. De machine tilt kozijnen, wandplaten uit gipskarton of
ruiten tot 3 meter boven de vloer. De WinLet kan bouwdelen ook over een lengte
van 500 millimeter telescoperen en tot 180 graden schuin zetten.
Afbouwmaterialen kunnen ook over 360 graden draaien en tot 100 millimeter naar
links en naar rechts schuiven. De WinLet rijdt door middel van een elektrisch
aangedreven transportas met een ingebouwd differentiaal. Ook in het terrein komt
de machine volgens de fabrikant goed uit de voeten. Met een breedte van 690
millimeter passeert de 1450 millimeter lange WinLet de meeste deuropeningen. Als
aanvulling op de WinLet toont GMV zijn ErgoMover. Deze elektrische
materiaalwagen transporteert lasten tot 1500 kilo. Op bestelling levert de
fabrikant dit materieel met of zonder hydraulische hefinrichting. Als optie
biedt GMV een draaitafel aan voor de ErgoMover. Deze voorziening draait
bijvoorbeeld moeilijk te verladen plaatmateriaal een kwartslag waarna ze
makkelijker te hanteren zijn. Ook deze machine past met een breedte van 690
millimeter door nagenoeg elke deuropening, meldt de fabrikant.

Reageer op dit artikel