nieuws

‘Als de consument wordt belazerd grijpen we in’

bouwbreed Premium

Werkspot.nl ontkent met klem dat zij klussenbedrijven uitsluit van deelname aan de klussensite. Alleen extreem afwijkende biedingen worden zo nu en dan verwijderd.

Dat zegt directeur Pascal Joore van Werkspot.nl. Volgens hem is vorige week
in diverse dagbladen, waaronder Cobouw, ten onrechte de indruk gewekt dat de
site niet geheel volgens de regels zou handelen. Hij spreekt ook tegen dat de
site door mededingingsautoriteit NMa op de vingers is getikt. “Wij sluiten geen
vakmannen uit”, benadrukt Joore in een gesprek met deze krant. “De NMa is na een
vooronderzoek ook tot die conclusie gekomen. Zij zien dan ook geen aanleiding om
een mededingingsrechtelijk onderzoek te starten.” De NMa liet vorige week in een
uitvoerig persbericht wel weten dat consumenten op Werkspot.nl niet altijd de
laagste prijs te zien krijgen. Hoe zit dat? SDLqWe willen voorkomen dat
consumenten de dupe worden van irreële biedingen op de klussen die ze hebben
geplaatst. Als een bedrijf of vakman 10 euro biedt voor een klus die gewoonlijk
zo’n 500 euro kost, dan weet je dat er iets niet klopt.” Wat doet Werkspot.nl in
zo’n geval? “Wij nemen dan contact op met de vakman en gaan in gesprek over zijn
prijs. U sluit hem niet uit? “Nee, wij proberen hem ervan te overtuigen dat zijn
bod niet reëel is en adviseren hem om een nieuw bod uit te brengen. Meestal zien
ze wel in dat hun bieding niet reëel is.”Als een bedrijf fors onder kostprijs
inschrijft, is dat toch zijn probleem? “In 99 van de 100 gevallen is zo’n
extreem laag bod alleen bedoeld om bij de consument binnen te komen. De
werkelijke prijs valt uiteindelijk veel hoger uit, door meerwerk bijvoorbeeld.
De klant denkt dan goedkoop uit te zijn, maar is dat niet.” Wanneer wordt een
bieding als irreëel bestempeld? “Wij zijn geen bouwkundigen, maar we weten
natuurlijk wel wat een vierkante meter stuken kost. We maken daarbij gebruik van
landelijk geaccepteerde bouwkostenprogramma’s. We grijpen alleen in als de
consument wordt belazerd. Niet als een bieding een keer 20 procent lager
uitvalt. Alleen de excessen pakken we aan. Dan heb je het over nog geen 1
procent van de gevallen, denk ik.” De NMa vindt niettemin dat u transparanter
moet zijn. “We gaan ons systeem ook wat aanpassen. Ik kan uit
concurrentieoverwegingen niet precies zeggen hoe, maar we zullen de consumenten
meer besef gaan bijbrengen over de prijs-kwaliteitverhouding. Dan kunnen ze
extreme afwijkingen zelf ook herkennen en negeren.” Wat vindt u er eigenlijk van
dat de NMa deze zaak zo groot naar buiten heeft gebracht? “Wij wisten dat er een
persbericht zou komen. We zijn destijds immers zelf naar de NMa gestapt.
Vervelend is echter dat de inhoud op verschillende manieren kan worden
geïnterpreteerd.” U was zelf naar de NMa gestapt? “Ja, naar aanleiding van een
artikel eerder dit jaar in NRC Handelsblad. Daarin werd de suggestie gewekt dat
wij bedrijven zouden uitsluiten. We hebben toen zelf contact gezocht met de
mededingingsautoriteit en openheid van zaken gegeven. Wij doen niets verkeerd.”
In het verleden wel, stelt de NMa. “Dan heb je het over de periode dat
Werkspot.nl net bestond. Uit onwetendheid over de wetgeving sloten we wel eens
bedrijven uit die herhaaldelijk te laag inschreven. Daar zijn we toen heel snel
mee gestopt. Inmiddels zijn we veel groter en hebben ook juridische bijstand. We
weten nu echt wel wat er wel en niet mag.”

Reageer op dit artikel