nieuws

Limburgers onderstrepen overbodigheid IJzeren Rijn

bouwbreed Premium

De discussie over de IJzeren Rijn kan het beste voor een periode van tien jaar gesloten worden.

Dat stelt de Roermondse wethouder Gerard IJff, tevens voorzitter van het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn in Limburg. Recent onderzoek, door minister Eurlings verstuurd naar de Vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat, laat zien dat het reactiveren van de IJzeren Rijn een desinvestering is.
De vijf projectalternatieven voor de IJzeren Rijn leiden tot investeringen van 600 tot 750 miljoen euro. Daarnaast bedragen de maatschappelijke kosten zo’n 350 tot 500 miljoen euro. Deze ontstaan onder andere door waardevermindering van huizen langs de spoorlijn en verminderde omzet door daling van het toerisme in de directe omgeving van de IJzeren Rijn.
Een belangrijke reden voor de genoemde desinvesteringen is dat de IJzeren Rijn voornamelijk spoorverkeer zal aantrekken van de huidige Montzenroute (die ten zuiden van Limburg door Wallonië loopt), terwijl er nog capaciteit over is op deze route. Hierdoor is de winst voor de gebruikers door het veranderen van route maar minimaal.

Reageer op dit artikel