nieuws

Ook tweede pps voor metro Londen dreigt te mislukken

bouwbreed Premium

Tube Lines, een consortium rond Ferrovial en Bechtel dat drie lijnen van de Londense ondergrondse verbetert, heeft voor de komende jaren 3,5 miljard euro meer nodig om de geplande werkzaamheden uit te kunnen voeren. Metrobeheerder TFL is tot nu toe echter niet bereid meer dan de overeengekomen 4,7 miljoen toe te kennen.

Als partijen het niet eens worden, moet een groot deel van de werkzaamheden
voor de jaren tot 2017 worden geschrapt. Daarmee gaat onder meer de vernieuwing
van de Piccadilly Line niet door. De kans bestaat echter ook dat Tube Lines
uiteindelijk weer in overheidshanden terug komt. Dat is ook gebeurt met het veel
grotere consortium Metronet rond Balfour Beatty dat in 2007 na enorme
kostenoverschrijdingen failliet ging en uiteindelijk weer door TfL werd
ingelijfd. Als Tube Lines inderdaad verdwijnt, zou dat de volledige mislukking
betekenen voor de veel besproken en kostbare pps-constructie voor het ‘upgraden’
van de sterk verouderde London Underground. Tegen de zin van de toenmalige
burgemeester van Londen, Ken Livingstone, heeft de regering van Tony Blair begin
deze eeuw de pps-contracten met Metronet en Tube Lines doorgedreven. Eén van de
belangrijkste kritiekpunten is steeds dat daarmee de infrastructuur wordt
losgekoppeld van het metroverkeer zelf. In de praktijk bleek de dagelijkse
samenwerking tussen de consortia en TFL vaak op problemen te stuiten wat met
grote regelmaat leed tot ernstige verstoringen van het metroverkeer.

Reageer op dit artikel