nieuws

‘Als je vrouw bent, is het eerste punt al binnen’

bouwbreed Premium

‘Als je vrouw bent, is het eerste punt al binnen’

Een rood mantelpak, hoge hakken en lippenstift. Het voorkomen van Marie-Anne van den Dool (34) verraadt niet haar achtergrond in mts- en hts-bouwkunde. Sinds 1 juni werkt ze als projectmanager bij DWA installatie- en energieadvies. Naar eigen zeggen komt er steeds meer diversiteit in de branche. Hoe is de bouw als werkgever voor iemand die jong, hoger opgeleid en vrouw is?

In de visie van Van den Dool sluit het werk in de bouwwereld steeds beter aan
bij de typisch vrouwelijke talenten. “Je ziet over de hele linie in de sector
een verandering in het soort werkzaamheden” stelt ze. “Binnen grote organisaties
verschuift het werk van de harde technische inhoud naar meer procesmatig
adviseren en projectorganisatie. Dat is iets waar vrouwen vaak goed in zijn,
zonder dat ze daar specifiek moeite voor hoeven doen. En vrouwen hebben vaak
meer oog voor detail. In combinatie met een goede basis heeft dat toegevoegde
waarde voor een bedrijf.”

Passie

Volgens haar is een verschuiving gaande. “Soms zie je nog die ouderwetse
bouwwereld. Veel grijzende heren in donkerblauw of krijtstreep. Maar over het
algemeen is de samenstelling in de branche aan het veranderen. Je ziet steeds
meer variatie: jonge mensen met andersoortige opleidingen dan de klassieke
technische scholing én vrouwen op leidinggevende posities. Dat is een goede
ontwikkeling. Je krijgt als branche meer variatie in je talent en dus meer
diversiteit. Een bedrijf kan zo een probleem makkelijker multidisciplinair
benaderen. Dat is belangrijk vanwege de toenemende complexiteit van de huidige
opgaven. Om meer diversiteit in een organisatie te bewerkstelligen zouden
bedrijven hun marketing dan ook anders moeten inrichten. “Adverteren met dat
hele harde mannelijke: stalen neuzen en een bouwhelm, daarmee win je het niet.
Ik denk dat het belangrijk is dat bedrijven de passie voor het werk overbrengen.
Wat vind je bijvoorbeeld nu zo mooi aan warmte-koudeopslag? Als je de beleving
en de passie kunt overbrengen, bereik je mannen én vrouwen makkelijker.”

Tijd

Ook de factor tijd is volgens Van den Dool belangrijk. “Dat is echt
handelswaar voor organisaties.” In haar ervaring kunnen bedrijven in de
concurrentieslag om werknemers nog veel terrein winnen door flexibele werktijden
aan te bieden. “Als je kijkt naar de gangbare arbeidsvoorwaarden dan zijn een
laptop en een telefoon niet meer interessant. Een leaseauto doet ’t ook niet
meer, je staat toch in de file.” Ze signaleert dat die flexibiliteit in tijd
zowel voor mannen als voor vrouwen belangrijk is. Veel jonge hoger opgeleiden
hebben namelijk én een carrière én een gezin. Ook voor haar heeft dat meegewogen
in de keuze voor haar werkgever: “Ik was bijna voor mezelf begonnen. Dat leek de
enige mogelijkheid om invloed te houden op mijn werktijden. Bij veel bedrijven
liggen werktijden vast. DWA is wat dat betreft echt een verademing.” Vrouw zijn
in een mannenwereld ziet ze vooral als een voordeel. “Je hoeft namelijk niets te
doen om gezien te worden. Je moet natuurlijk wel hard werken en je best doen,
maar het eerste punt is al binnen”, stelt ze. “Je wordt ook sneller serieus
genomen. Ik hoor van jonge mannelijke collega’s soms dat ze in een projectteam
vol senioren niet voor ‘vol’ worden aangezien. Kwestie van hiërarchie. Als vrouw
heb je daar veel minder last van, juist omdat je zo duidelijk anders bent, denk
ik. Bovendien kan ik makkelijker zeggen dat ik iets niet weet zonder dat dat me
aangerekend wordt”, lacht ze. Ze geeft daarom vrouwen ook het advies zich vooral
niet mannelijker te gaan gedragen of kleden. “Nergens voor nodig. Wees gewoon
jezelf.”

cv

Marie-Anne van den Dool (1975)

Reageer op dit artikel