nieuws

HanzaRailteam pakt voor 164 miljoen euro bovenbouw Hanzelijn

bouwbreed Premium

HanzaRailteam pakt voor 164 miljoen euro bovenbouw Hanzelijn

HanzaRailteam (VolkerWessels, Strukton, Arcadis en Alstom) gaat voor 164 miljoen euro de bovenbouw van de Hanzelijn aanleggen. Omdat duurzaamheid zwaar meewoog in de aanbesteding krijgt het spoor wissels op aardwarmte en stalen aanrijroutes.

ProRail en HanzaRailteam zetten gisteren de handtekeningen onder het contract
voor 13.000 spoorstaven, 133.000 dwarsliggers, 400 kilometer bovenleiding, 1500
masten en 22 kilometer geluidsscherm. Het gaat om een engineering 0x26
construct-contract waarbij de bouwpartners onderling geen afgebakende
werkverdeling hebben gemaakt, maar kiezen voor integraal ontwerpen en
samenwerken. “Een bewuste keus om zo ook de kennis van Alstom maximaal te kunnen
benutten”, licht projectdirecteur Martin de Weijze van de combinatie toe.
Bijzonder is verder dat marktpartijen ook de verantwoording voor de
‘safety-case’ dragen, de laatste grote toets voordat het spoor wordt vrijgegeven
voor gebruik. Zoals gepland gaan de treinen 12 december 2012 rijden. Volgens
projectmanager Jaap Balkenende van ProRail ligt zowel de planning, als het
budget keurig op schema. Hij verwacht ongeveer uit te komen met het budget van
ruim een miljard euro voor het gloednieuwe spoor tussen Lelystad en Zwolle. Het
bovenbouwcontract is met 164 miljoen euro het grootste contract van de
Hanzelijn. Drie bouwcombinaties schreven in. De winnende combinatie heeft nu nog
negen maanden voordat zij buiten aan de slag moeten. Opvallend was de eis van
ProRail om duurzaamheid voor 10 procent te laten meewegen bij de economisch
meest voordelige aanbieding. De drie combinaties dienden zestig voorstellen in
om zowel het spoor als de bouw duurzamer aan te pakken. Veelbelovende ideeën als
stalen dwarsliggers bleken toch al te laat te komen voor tijdige inpassing in de
huidige plannen.

Aardwarmte

Wel krijgen de wissels aardwarmte om te voorkomen dat ze in de winter
bevriezen. “En dat is nog nooit eerder toegepast in het spoor, op een pilot na”,
weet De Weijze. De bouwers gebruiken ook een stalen snelweg naar de diverse
bouwlocaties in een poging de uitstoot van vrachtwagens te verminderen. Voor een
route over stalen platen is nu eenmaal minder brandstof nodig dan een route over
mul zand. De onderhandelingen om de energie van windmolens te gebruiken voor de
bovenleiding loopt nog.

Reageer op dit artikel