nieuws

Tunnel netjes onder spoor Hengelo geduwd

bouwbreed Premium

Tunnel netjes onder spoor Hengelo geduwd

Ruim 2200 ton woog de tunnel die Hegeman in het paasweekeinde onder het spoor in Hengelo duwde. Het gevaarte kwam slechts een millimeter naast zijn beoogde plek terecht.

Veel meer ruimte was er ook niet, want op het tunneldak rijden de treinen
inmiddels op ingegoten spoorstaven. Die dragen hun krachten voor een deel af via
de zijwanden van de sleuven, waarin ze zijn gemonteerd. Dus die kon Hegeman niet
ongestraft breder maken. “Was de tunnel bij het vijzelen een centimeter te ver
geduwd, dan hadden we wel degelijk een probleem gehad”, aldus projectleider Ben
Pasman. Maar maandag konden twee sporen om kwart voor vier ’s middags weer
worden vrijgegeven, iets eerder dan was afgesproken met ProRail. Het aangieten
van die spoorstaven dreigde trouwens nog wel even de strakke planning te
doorkruisen. Het tijdschema dat al in de nacht van woensdag op donderdag inging,
bood een totale speelruimte van niet meer dan een uur. Maandagmorgen rond acht
uur bleek de luchtvochtigheid te hoog om goed met de gietkurk te kunnen werken.
Maar na een uurtje wachten was dat wel verantwoord. De ondersabelingsmortel
onder de tunnel was toen al lang uitgehard, zodat de dertig vijzels waar de
tunnelconstructie op leunde konden worden afgelaten. Onderaannemer Heijmans is
inmiddels druk bezig de vijzels te verwijderen. Dat kan omdat de tunnel geen
gesloten bak vormt, maar een soort omgekeerde U. De stalen schuifbaan en de
vijzels kunnen dus gemakkelijk worden verwijderd, inclusief de schoenen en het
teflon loopvlak, dat zorgde voor een zo laag mogelijke glijweerstand.

Verrassing

De historische kap van het middenperron van het Hengelose station steunt
inmiddels af op de nieuwe voetgangerstunnel die dit perron gaat ontsluiten. Hoe
de stalen kolommen precies waren bevestigd op de metselwerkpoeren, viel volgens
de projectleider vooraf niet goed vast te stellen. Tot zijn verrassing trof
Pasman na het vrijgraven een soort kniegewrichten aan. Die scharnieren zijn
verwijderd en nadat de kolommen iets waren ingekort, weer teruggeplaatst. De
oude afdekkappen zijn ook meegenomen en onttrekken alles aan het oog. Pasman en
zijn collega’s zijn voorlopig nog zeker tot maart volgend jaar bezig op het
station in Hengelo. Op het middenperron bouwen ze een 60 meter lange vide die
onderdak gaat bieden aan onder andere een wachtruimte en een ­kiosk.

Reageer op dit artikel