nieuws

Möhringer spaart veel tijd met installatie prefab lift

bouwbreed Premium

Möhringer spaart veel tijd met installatie prefab lift

Ruim een derde sneller dan vroeger kan Möhringer Liften uit Haarlem met zijn nieuwe prefabsysteem een machineloze liftinstallatie opleveren. Met het plaatsen van de schacht en alle toebehoren is hooguit een halve dag gemoeid De afwerking vergt acht tot tien dagen.

Dat zijn in elk geval de ervaringen van algemeen directeur Rob Jue van
Möhringer tot nu toe boekte met de bouw van liftinstallaties in een aantal
complexen van corporatie Portaal aan de Wiardi Beckmanstraat in Soest. Van de
veertien installaties wordt de laatste halverwege mei geplaatst, telkens in
trappenhuizen waarin nog geen liftschacht stond. De liftenbouwer voert het werk
uit in combinatie met BAM Woningbouw uit Deventer. Buyk Constructie uit
Hardinxveld-Giessendam bouwt als onderaannemer de kokers. De staalbouwer deed
dat eerder voor Otis, die ook liften op maat levert. Het werk begon vorig jaar
september en moet in mei klaar zijn. “We monteren de liftkoker zoveel mogelijk
af in de fabriek”, zegt projectleider Patrick Schell. “Dat werkt nu eenmaal
beter dan op locatie en het komt ook de kwaliteit ten goede.” En het spaart de
rug van de monteurs, omdat ze bijvoorbeeld niet met zware liftcomponenten naar
boven hoeven te sjouwen. Voorzien van onder meer kozijnen en deuren en met
bedrading en verlichting gaat de schacht op weg. Op de locatie hijst een kraan
de schacht op en laat die door een opening in het dak op z’n plek zakken. In
Soest is die plek het trappenhuis waar de koker tussen de trappen staat, in een
‘verse’ liftput van 1,40 meter diep.

Opgemeten

Het grondvlak en de verdiepingshoogte zijn voor elke lift vooraf opgemeten.
“Deze maten bleken van complex tot complex wat van elkaar te verschillen”,
leerde Schell. Möhringer liet de kokers daarna volgens de kleinste maten bouwen
zodat die altijd zouden passen. Op die maten zijn ook de liftkooien afgestemd
die na het inlaten van de kokers in de schachten worden gehesen. “Tijdens het
hijsen van de schacht en de kooi worden benodigdheden als de aandrijving in
elkaar gezet”, licht Jue het werk toe. “Alle onderdelen liggen daarvoor op
volgorde op een oplegger.” Daarna hijst de kraan bijvoorbeeld de gemonteerde
aandrijving op zo’n plek. Möhringer adviseert het systeem voor de nieuwbouw en
renovatie van liftinstallaties tot elke hoogte. Want een schacht kan worden
voorgefabriceerd en ook in delen worden geplaatst tot de gewenste hoogte. De
praktijk leert dat het plaatsen van de voorgefabriceerde liftschacht geen
problemen oplevert. Ook niet op dagen dat er wat wind staat, want de koker laat
zich dan met een touw nog goed in bedwang houden.

Reageer op dit artikel