nieuws

Herstel Scheepvaartmuseum binnen begroting

bouwbreed Premium

Herstel Scheepvaartmuseum binnen begroting

De renovatie en herinrichting van het Scheepvaartmuseum in Amsterdam kost 67 miljoen euro. Het grootste deel van de som, 50 miljoen euro, is bestemd voor bouwkundige en installatietechnische werkzaamheden. De resterende 17 miljoen euro is bestemd voor de inrichting van het museum.

De kosten van het bouw en installatietechnische gedeelte blijven binnen de
begroting van de Rijksgebouwendienst. De overige kosten betaalt het museum uit
onder meer sponsorbijdragen van zowel instanties als particulieren. Dat hebben
de Rijksgebouwendienst en de directie van het museum bekendgemaakt. BAM is
hoofdaannemer van het werk. “Het was een traditionele aanbesteding waarbij wij
als economisch meest interessante partij uit de bus kwamen”, zegt een
woordvoerder van het bouwbedrijf. “Het is voor ons een aantrekkelijke opdracht
mede vanwege de uitstraling die dit project heeft.” De installatietechnische
onderdelen worden onderhanden genomen door Croon Elektrotechniek. Wolter en Dros
ontfermen zich over de werktuigbouwkundige installaties. Het bouwkundig ontwerp
is van de hand van DOK architecten. Ook zijn verschillende onderaannemers bij
het project betrokken. Tijdens de renovatie worden de aanlegsteigers die nu nog
rond het gebouw liggen, verwijderd zodat het pand als het ware in het water komt
te liggen. Onderdeel van de renovatie is verder het overkappen van de
binnenplaats. Het ontwerp van de glazen kap is van de hand van Liesbeth van der
Pol van DOK Architecten. “Het wordt een bijzondere overkapping die in geen enkel
ander Nederlands museum te vinden is”, zegt museumdirecteur Willem Bijleveld.
Dat komt door het metalen raamwerk dat het glazen dak zal ondersteunen. “De vorm
van het frame is geïnspireerd op de koerslijnen van oude zeekaarten.” Onderdeel
van de renovatie is verder de volledige vernieuwing van de installaties,
leidingen en systemen. Ook worden de kelders voor het publiek ontsloten.

Vertraging

Het Scheepvaartmuseum heropent in 2011. Dat is twee jaar later dan de
oorspronkelijke planning. De reden van de vertraging is dat het de
Rijksgebouwendienst aanzienlijk meer tijd kostte om de benodigde vergunningen te
verkrijgen, dan was ingeschat. Ook moesten de houten palen waarop het gebouw
staat worden onderzocht. “Het Scheepvaartmuseum is een van de weinige gebouwen
in Amsterdam dat nog rust op de oorspronkelijke funderingen”, licht Bijleveld
toe. “We waren bang dat die niet meer in orde zouden zijn. Onderzoek van
tweehonderd palen heeft uitgewezen dat die angst ongegrond was. Het grootste
deel van de ongeveer 2300 palen is nog in goede conditie. Desondanks wordt op
een aantal punten het fundament verstevigd. Maar dat is een tamelijk eenvoudige
ingreep.”

Reageer op dit artikel