nieuws

Brug bij Lexkesveer staat in vier weken

bouwbreed Premium

Brug bij Lexkesveer staat in vier weken

In het werk storten lukte niet meer, omdat er nog veel kabels en leidingen moeten worden verlegd. De ‘Ikea-variant’ die Ballast Nedam toen bedacht werkt wel zo goed.

De derde van de in totaal negen pijlers voor de nieuwe brug bij Lexkesveer
werd vrijdag op zijn plek gezet. Elke gebogen pijler bestaat uit twee gekromde
helften van 9 bij 8 meter met een gewicht van 57,5 ton. De pijlerhelften zijn,
net als de liggers die daarbovenop komen, allemaal geprefabriceerd bij Haitsma
in Friesland. Met nachttransporten worden ze per dieplader naar de bouwplaats
aan de Nederrijn vervoerd. Daar worden ze direct in de bouwkuipen geplaatst die
Ballast Nedam eerder realiseerde. Voor elke pijler is een aparte damwandkuip
gemaakt met een vloer van onderwaterbeton. Daarop is een betonnen sloof gestort
waar in een uitsparing de pijlervoeten worden geplaatst. Bovenin steunen de
bogen tegen elkaar af en worden verbonden met een natte knoop met
wapeningsstaven van rond 50 millimeter. Onderin is voor de verbinding geen extra
wapening nodig. Voorspanstrengen in de sloof vangen de spatkrachten op.

Handig

De werkwijze met negen bouwkuipen van 20 bij 8 meter was volgens
werkvoorbereider Robbert Burger van Ballast Nedam veruit de handigste, gezien de
hoge grondwaterstanden ter plekke. Droog ontgraven was uitgesloten door de
aanlegdiepte. De rivier moet lokaal namelijk meer ruimte krijgen; de brug moet
daaraan bijdragen. Tot nu rijdt het verkeer over een dam naar de veerpont.
Komende week verrijst elke dag een nieuwe pijler. Daarna worden in twee weken
tijd de liggers geplaatst. Burger: “Per saldo staat er in vier weken plotseling
een brug. Alsof je een Ikea-kast in elkaar zet.” Behalve de brug zorgt Ballast
Nedam ook voor het grondwerk. Er wordt 435.000 kuub grond verplaatst, waarvan
ruim eenderde wordt afgevoerd. De rest wordt gebruikt voor het aanleggen van
hoogwater vluchtplaatsen.

Reageer op dit artikel