nieuws

Amsterdam wil meer openbaar vervoer

bouwbreed Premium

De hoofdstad moet de komende decennia nog een aantal grote kostbare openbaarvervoerlijnen aanleggen, meent wethouder Van Poelgeest (ruimtelijke ordening). “Dat is de enige manier om de groeiende metropool bereikbaar te houden.”

Van Poelgeest lanceerde gisteren ‘de pijlers’ voor de nieuwe structuurvisie
tot 2040. Het realiseren van grootschalig openbaar vervoer is daarin één van de
grote vraagstukken. “Amsterdam moet nog meer dan nu een gezonde plek zijn om te
leven. Daarom moeten we ervoor durven kiezen nog meer het primaat te leggen bij
de voetganger, de fietser en het openbaar vervoer,” aldus de wethouder. Van
Poelgeest wil ten minste vier essentiële projecten realiseren. Er zijn diverse
opties, inclusief de aanleg van nieuwe metrolijnen.

Metroringlijn

Zoals het doortrekken van de metroringlijn van station Sloterdijk via de
zuidelijke IJ-oever naar het Centraal Station. Of de Oostwestlijn van Zuidoost
via station Muiderpoort langs de zuidkant van de binnenstad naar Nieuw-West. Ook
zijn nieuwe verbindingen nodig tussen de hoofdstad en Almere, Zaanstad en
Schiphol. En vraagt de Zuidas om meerzijdige tramontsluiting. Van Poelgeest ziet
goede kansen voor de regio. De Metropool Amsterdam zal volgens hem meer en meer
de motor van de Nederlandse economie vormen. Amsterdam heeft er over dertig jaar
ten minste 80.000 inwoners bij. Om voor 830.000 inwoners ruimte te vinden moeten
er ten minste 70.000 woningen worden bijgebouwd. Bijna evenveel als de groei van
de woningvoorraad in de afgelopen 25 jaar. Voor zeker 18.000 woningen moet nog
een plek worden gevonden. “Echt, er kan nog wel wat bij. Dat vraagt wel dat we
definitief kiezen voor het ontwikkelen van hoogstedelijke woonmilieus.
Appartementen in hoge dichtheden; van Zeeburgereiland tot aan de Sloterplas. Van
Buitenveldert tot in Oud-Noord.” Op strategische plekken als openbaar
vervoerhaltes moet meer ruimte komen voor hoogbouw.

Reageer op dit artikel