nieuws

Vier consortia dingen naar A15 Maasvlakte-Vaanplein

bouwbreed Premium

Rijkswaterstaat heeft vier consortia geselecteerd die in aanmerking komen voor de verbreding van de A15 Maasvlakte-Vaanplein. Opvallend is het grote aantal buitenlandse inschrijvers.

Met het dbfm-contract met een looptijd van 25 jaar is ruim 2 miljard euro gemoeid. Projectdirecteur Jaap Zeilmaker is opgetogen over de kwalitatief goede combinaties met een relatief hoog buitenlands accent uit België, Duitsland, Frankrijk en zelfs Australië. Het gaat om A-Lanes A15 (Ballast Nedam, John Laing, Strabag, Strukton), Poort van Europa (BAM, CFE, Vinci), OptimaA15 (DIF, Fluor, Heijmans, VWS) en Via Portus (Macquarie, Dura Vermeer, Besix).
Alle vier de consortia die zich hebben gemeld mogen hun visie geven op het gebied van procesbeheersing en verkeersmanagement zowel tijdens de bouw als in de onderhoudsfase.
Op basis daarvan zal één partij afvallen. Eind 2010 verwacht de opdrachtgever het contract te gunnen. Bijzonder is dat alleen de winnende combinatie de financiering helemaal moet invullen. Onder invloed van de kredietcrisis verlopen de verhoudingen met de geldschieters stroever dan normaal. Daarom doorbreekt Rijkswaterstaat de gewoonte om van alle combinaties in de dialoogfase ook volledige financieringsplannen te eisen. Topman Bert Keijts liet gisteren tijdens het pps-congres weten, te overwegen deze werkwijze bij alle nieuwe pps-projecten toe te passen.

Reageer op dit artikel