nieuws

TRC Skid schoont riool snel

bouwbreed Premium

TRC Skid schoont riool snel

Had GMB geen straalzuiger gemonteerd in zijn leidingreiniger, dan had de schoonmaak van de rioolringleiding in Schiedam vijf keer langer geduurd, meent Vincent Hooftman van de ‘waterspecialist’ uit Opheusden. Om het verschil tussen zijn rioolreiniger en de bekende vacuümwagen maar duidelijk te schetsen.

“De straalzuiger is het belangrijkste onderdeel van onze leidingreiniger”,
legt Hooftman uit. “Die zuigt onder vacuüm het vuil uit de rioolleiding.” De
conventionele vacuümwagen, een rijdende waterstofzuiger, doet dat ook, maar die
maakt het vacuüm in een tank. De TRC Skid zoals GMB zijn vinding noemt, maakt
het vacuüm daar waar het nodig is: rond de zuigmond. En dat ontstaat door er
hergebruikt reinigingswater in te spuiten. Twee pompen verplaatsen per minuut
584 liter water onder een druk van 250 bar; meer dan wat een vacuümwagen
genereert. “En verwijderen daarmee ook het vuil dat een vacuümwagen niet
aankan”, schetst Hooftman de capaciteiten van de machine. Met een ruim 400 meter
lange slang kan de TRC Skid via een put in één arbeidsgang tot 750 meter riool
schoonmaken: links en rechts een kleine 400 meter ver. De installatie blijft
daardoor langer op één plek staan wat de overlast voor de omgeving vermindert.
“Anders dan de vacuümwagen werkt de TRC aan één stuk door en hoeft niet telkens
te stoppen om slib en water te lossen”, zegt Hooftman. “Het mengsel van water en
slib gaat naar een gecompartimenteerde container waarin het slib bezinkt en
relatief schoon water vrij komt. Eenmaal vol met slib wordt de container zonder
onderbreking gewisseld voor een lege.” Per dag kan GMB met de TRC gemiddeld 250
meter riool onder handen nemen: vijf keer meer dan met een vacuümwagen. Ook de
inspectie van het riool verloopt vlotter. “Als er geen vertraging optreedt kan
dat oplopen tot 750 meter per keer”, rekent Hooftman voor. In het geval van
Schiedam deed die vertraging zich wel voor als gevolg van reparaties aan het
riool, waardoor per keer maar 350 meter kon worden geïnspecteerd. Bij de
traditionele manier van controleren wordt het riool afgesloten en drooggelegd
wat telkens zo’n drie tot vier uur kost.

Contract

Schiedam is het eerste project waar GMB zijn TRC als rioolreiniger inzet.
Ontwikkeld als Tankloos Reinigings Concept ontwikkelde het bedrijf de
installatie zo’n 2,5 jaar geleden voor het schoonmaken van de Smeerpijp tussen
Groningen en Delfzijl. Een zwaar vervuilde leiding met een diameter van ruim een
meter en een lengte van 28 kilometer. Met het ondertekenen van het contract
verplichtte het bedrijf zich de buis schoon te maken met een zelf te bedenken
oplossing. Met als resultaat de TRC Skid. Het woord skid verwijst overigens naar
het containerframe waarop alle onderdelen zijn samengebracht.

Reageer op dit artikel