nieuws

Ondernemers willen RandstadRail naar Leiden

bouwbreed Premium

De Haagse Kamer van Koophandel wil het vervoersgebied van RandstadRail uitbreiden met een lijn Den Haag-Leiden. RandstadRail rijdt nu tussen Rotterdam, Zoetermeer en Den Haag.

Een lightrailverbinding met Leiden over Leidschendam en Voorschoten is volgens de Kamer van Koophandel een goede oplossing voor de dagelijkse files op de A4 en A44. De economie in de hofstad heeft hiervan te lijden en volgens KvK-directeur Ton Rijerkerk worden de problemen alleen maar groter. Zo zal de bebouwing van voormalig vliegveld Katwijk de druk op het Haagse wegennet verder opvoeren.

Parallel

Rijerkerk stelt voor de nieuwe verbinding aan te leggen parallel aan de N447. Dit tracé kan de meeste passagiers opleveren omdat de N447 Leidschendam en Voorschoten aandoet. In Den Haag zou de nieuwe lijn moeten aansluiten op de bestaande RandstadRail-verbinding, in Leiden kan de lijn aansluiten op de toekomstige Oost-Westrailverbinding.
Rijerkerk diende voorstel in bij de gemeente Den Haag en bij Stadsgewest Haaglanden. Haagse ondernemers hopen dat hun voorstel wordt opgenomen in de gemeentelijke nota Haagse Mobiliteit, waarop momenteel reacties worden verzameld. Ook Stadsgewest Haaglanden, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de regio, zou prioriteit moeten geven aan een extra railverbinding met Leiden, meent de Kamer van Koophandel.

Reageer op dit artikel