nieuws

De lipstick-index

bouwbreed Premium

De crisis is een dankbaar onderwerp voor de media. Het is immers slecht nieuws en dat heeft men liever dan goed nieuws en deze crisis is nog spectaculair ook. Het ene na het andere record wordt gebroken, zowel op de beurs als in de ‘echte’ economie. De belangrijkste factor in de echte economie is het […]

De crisis is een dankbaar onderwerp voor de media. Het is immers slecht nieuws en dat heeft men liever dan goed nieuws en deze crisis is nog spectaculair ook. Het ene na het andere record wordt gebroken, zowel op de beurs als in de ‘echte’ economie. De belangrijkste factor in de echte economie is het geloof van de consument en daar gaat het behoorlijk mis. Het gevoel van onzekerheid heeft tot gevolg dat iedereen op de rem trapt, met alle gevolgen van dien. Vooral de grote uitgaven, zoals de aankoop van een auto, worden massaal uitgesteld, waardoor de verkopen dramatisch afnemen.Eigenlijk is hier de collectieve macht van de consument zichtbaar, ook al wil de consument dat eigenlijk niet. Dat was – heel klein – ook te zien bij Shell. Zij stopten met de verkoop van zegels, waarna automobilisten in groten getale voor andere maatschappijen kozen. Heel snel heeft Shell de maatregel terug gedraaid. De huidige situatie werd feitelijk al gekenmerkt door de beroemde spotprent van Albert Hahn uit 1903, naar aanleiding van de Spoorwegstaking, met als onderschrift: “Gansch het raderwerk staat stil, als uw machtige arm het wil…”. Daarbij werd opgeroepen om massaal te staken, hetgeen een zeer sterk wapen bleek te zijn. Wij als consumenten gedragen ons nu identiek en het effect is (helaas) wederom zeer groot.
De bouw is naar zijn aard gevoelig voor recessies en de gevolgen zijn zichtbaar. De vraag is of we dat nou niet hadden kunnen voorzien. Naar mijn mening had dat zeker gekund, maar daarvoor hebben we te weinig vrouwen in de bouw. Dat behoeft enige uitleg.
De voorspeller heet de Lauder Leading Lipstick Indicator en is ontdekt door Leonard Lauder, zoon van de grondlegger van het cosmeticabedrijf Estée Lauder. Het bedrijf is goed voor de helft van alle cosmeticabestedingen in Amerika, dus de verkoopcijfers lijken een significant beeld te geven. En wat blijkt? De verkoop van lipstick stijgt als er een economische neergang dreigt aan te komen.
Onder sociologen bestaat geen overeenstemming over de oorzaak hiervan. Sommigen geloven in een economische verklaring (minder geld, dus lipstick in plaats van juwelen), maar ik hecht meer waarde aan de sociologische versie. Daarbij probeert de vrouw haar onzekere financiële toekomst te compenseren door aantrekkelijker te zijn voor (rijke) mannen. Hoe het ook zij, voor het succes van deze index is het natuurlijk noodzakelijk om vrouwen in de sector te hebben. En daar schort het al jaren aan, want de bouw is nog steeds een mannenwereld. Hierbij de oproep om deze kans te benutten.
Laten we de komende jaren met ‘man’ en macht proberen om meer vrouwen in de bouw te krijgen. Naast andere (wellicht meer relevante voordelen) hebben we in ieder geval meer kans om een volgende crisis eerder te signaleren.

Reageer op dit artikel