nieuws

Maastricht: wel werklozen bij A2- tunnel

bouwbreed Premium

Maastricht blijft erbij dat het bouwconsortium, dat de A2-tunnel in de stad aanlegt, werklozen in dienst neemt voor de bouw. In weerwil van het standpunt dat verkeersminister Eurlings hierover inneemt.

Wethouder Winants (CDA, infra) vindt dat minister Eurlings een verkeerd
signaal heeft afgegeven bij de beantwoording van Kamervragen van de CDA’ers Van
Hijum en Koopmans. Op aandringen van de gemeente nam Rijkswaterstaat een alinea
over een 5-procentregeling op in een ambitiedocument als onderdeel van het
aanbestedingsdossier. De regeling houdt in dat 5 procent van de aanneemsom wordt
omgezet in werkgelegenheidsprojecten. In zijn antwoorden op de Kamervragen liet
Eurlings dinsdag weten er niets voor te voelen langdurig werklozen of
gedeeltelijk arbeidsongeschikten via aanbestedingen van Rijkswaterstaat aan een
baan te helpen. Zeker in crisistijd is de verkeersminister niet van plan een
vast percentage van aanneemsommen te koppelen aan het scheppen van
werkgelegenheid. Bouwbedrijven hebben al moeite het eigen personeel aan het werk
te houden, stelt hij vast.

Onzin

Maar volgens Maastricht is dat onzin. Als je aannemers hun gang laat gaan,
schakelen ze vooral Oost-Europese werknemers in bij de bouw, aldus Winants. “Het
gaat om het behoud van eigen vakmanschap in dit land”, aldus wethouder Winants.
“We verliezen heel veel technisch geschoold personeel doordat werk wordt
verricht door mensen uit andere landen. Werkgevers gaan uit zichzelf vaak geen
mensen van hier aantrekken, daar moet je als overheid achterheen zitten”.
Maastricht heeft goede ervaringen met social returnprojecten, waarbij mensen
deels via omscholing van werk naar werk worden begeleid. In juli maakt
Maastricht een keuze uit de drie consortia die nog in de race zijn voor de
aanleg van de tunnel van de A2. “Alle drie de consortia snappen heel goed het
belang van het werkgelegenheidsaspect”, benadrukt Winants. Hij ontkent dat de
prijs daardoor hoger wordt. “Die prijs staat allang vast, het kost echt geen
cent meer”, aldus Winants.

Reageer op dit artikel