nieuws

Vries-dooicyclus op asfalt bedreigt lokale wegen

bouwbreed Premium

Honderden lokale wegen worden bedreigd door temperaturen die schommelen rond het vriespunt. VBW Asfalt voorspelt meterslange kuilen op talloze plekken.

Waar rijkswegen van zoab vooral gevoelig zijn voor lage temperaturen en stukrafelen tijdens aanhoudende vorst, openbaren de zwakkere plekken in lokale wegen zich juist op het moment dat het overdag begint te dooien. Op het oog kleine scheurtjes kunnen tijdens een vries-dooicyclus tot dramatische gevolgen leiden, waarschuwt Evert de Jong van brancheorganisatie VBW Asfalt.
“Water dat bevriest, dooit, bevriest en dooit drukt de scheurtjes steeds verder open. Soms tot meterslange, centimeters diepe kuilen.” Steden en dorpen in het hele land kunnen volgens hem problemen verwachten. “Overal zie ik zwakke plekken die overigens voor niet-deskundigen nauwelijks zichtbaar zijn.”
Gemeenten onderschatten volgens De Jong de effecten van kou op wegen. Bestuurders zouden slecht naar externe adviesbureaus luisteren. “Zij laten zich door Jan en alleman over de condities van wegen adviseren, maar beslissen vervolgens zelf. Onder het mom van: die investeringen kunnen wel minder, ik ben er gisteren nog probleemloos overheengereden.”
Omdat het in Nederland zelden gedurende een langere periode vriest, kunnen wethouders lange tijd wegkomen met ‘eigenwijze’ beslissingen. “Asfalt is vergevingsgezind en kan veel hebben. Maar als de echte problemen zichtbaar worden, is het te laat.” De Jong adviseert gemeenten zwakke plekken aan te pakken voor de vries-dooicyclus begint. “Daarmee besparen ze spoedoperaties, files en geld.”
Ingenieursbureau Utrecht, dat in 2007 twee soorten ‘sterker’ stadsasfalt ontwikkelde en patenteerde, erkent dat dicht asfaltbeton gevoelig is voor schommelende temperaturen boven en onder nul. “Maar het hangt wel af van de staat van de weg”, verklaart Antje Velthuis. De Domstad voorziet ook extra problemen.
RijkswegenDe vorstschade aan rijkswegen loopt ondertussen verder op. Na rafelproblemen op de A6, de A7 en de A27, blijken de A73 en de N33 ook niet opgewassen tegen het extreme winterweer. Volgens Mark de Vusse van Rijkswaterstaat loopt de ‘rafellijst’ inmiddels op tot boven de tien. Hij vermoedt dat het aantal winterschademeldingen dat varieert van gaten zo groot als voetballen tot kilometerslange scheuren de komende week verder stijgt.
De discussie over wegen van beton laait ondertussen ook weer op. Joost Walraven, betonspecialist van de TU Delft, gelooft dat betonwegen toekomst hebben en wil nieuwe varianten ontwikkelen. De Vereniging Cementbeton Wegenbouwers, lijkt de hoop op meer wegen van beton op te geven. “De club is op sterven na dood”, aldus een woordvoerder.

Reageer op dit artikel