nieuws

Uitzenders zien eerste tekenen recessie in bouw

bouwbreed Premium

Uitzendbureaus zien de eerste tekenen van de naderende recessie in de bouw. Niet omdat ze nu minder mensen kunnen wegzetten, maar omdat meer zzp’ers zich bij hen melden.

“In normale tijden melden zich altijd wel een paar zzp’ers bij ons om aan werk te komen. Nu worden we veel vaker benaderd. Via onze website moet je dan denken aan ruim tien per week tegen een tot twee normaal. En maandag zaten er ineens twee op kantoor. Die komen niet langs om gezellig even een kop koffie te komen halen”, vertelt directeur Caspar Jansen van Bouwflex.
Het is voor hem de voorbode van een naderende vermindering van het werk in de bouw. Dat het dan om zzp’ers gaat, verbaasd niet echt. “Ze zeggen wel eens dat in tijden van crisis je een shake-out krijgt van de slechte bedrijven die er in goede tijden nog wel in slagen om voldoende werk binnen te halen, maar in slechte tijden niet. Zzp’ers, de goede niet te na gesproken, zijn per definitie doeners die moeite hebben met acquisitie. Dat die dan kijken of ze via ons werk kunnen vinden, is dan begrijpelijk”, aldus Jansen.
Een shake-out in de uitzendbranche zou hij niet betreuren. “Door de afschaffing van de erkenningsregeling is er weer kaf tussen het koren ontsproten. Oude koppelbazenpraktijken en uitbuiting van met name buitenlandse arbeiders komen weer voor. Dat is niet goed voor de uitzendbranche, maar ook niet voor de bouwbedrijven die met dit soort bedrijven in zee gaan. En dat zijn er nogal wat, zo’n zesduizend”, zegt de Bouwflex-directeur.

Gecertificeerd

Het slechte zit ‘m dan in een wetsvoorstel dat minister Donner (Sociale Zaken) voor de zomer van 2008 naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, waarin geregeld wordt dat uitzendkrachten het inlenende bedrijf kan aanspreken voor het minimumloon plus vakantiegeld als de uitzender niet betaald. Donner verwacht daarvan dat inlenende bedrijven alleen nog maar met gecertificeerde bureaus in zee gaan.
“Dat hopen wij ook en we raden het iedereen aan”, zegt Jansen. “Een gecertificeerd uitzendbureau heeft al zijn spullen goed voor elkaar waardoor de klant, het inlenende bedrijf, geen zorgen heeft. Onze visie is dat in het huidige economische slechte tij, de klant er niet nog meer zorgen bij kan hebben.”
Dat is voor hem de reden om ondanks de dreigende crisis in de bouw door te gaan met investeren in zijn bedrijf en opleidingen voor zijn personeel. “Natuurlijk kijken we heel goed naar de toekomst en in hoeverre we die kunnen doorstaan. Tegen elkaar en ook tegen ons personeel zeggen we met Obama; ‘yes, we can’ de toekomst aan.”

Reageer op dit artikel