nieuws

‘Tweelaagse brug spannend maar lastig’

bouwbreed Premium

Een brugdek bovenop de bestaande Hollandse Brug bouwen, vereist behoorlijke ingrepen. Knooppunten moeten worden verlegd voor flauwe opritten van honderden meters lang.

Twee tegen één dat de Hollandse Brug een extra verdieping krijgt. Het zou de eerste ‘dubbeldekker’ in Nederland zijn. Het uitblijven vandubbele wegen of bruggen laat zich volgens Leo Wagemans, oud-hoogleraar civiele techniek, logisch verklaren. “Plannen zijn makkelijk te bedenken. Uitvoeren blijkt lastiger. De projecten stranden elke keer op de vraag ‘hoe kom ik erop en eraf’.
Rijkswaterstaat hanteert voor wegen een hellingsnorm van 2 procent: hoe flauwer de helling, hoe langer de toerit. “Nederland telt waanzinnig veel op- afritten, waardoor je in de knoop komt met bestaande infrastructuur. Ook bij de dubbeldekse plannen voor de Hollandse Brug komen lange toeritten in de knoop met de al aanwezige infrastructuur. Wagemans: “Knooppunt Muiderberg behoeft aanpassing, maar ook aan de overkant zijn ingrepen nodig.”

Achtbaan

De oud-hoogleraar heeft zelf niets tegen steile hellingen. “In het buitenland doen ze daar ook niet moeilijk over. Het is maar net wat je gewend bent. Deze zomer reed ik in Amerika nog over een brug met een steile oprit. Dat was echt spannend, alsof ik een rit maakte in een achtbaan.”
Technisch is het bouwen van een brug op een brug volgens Wagemans geen punt. Maar, het plafond van de ‘tweede verdieping’ moet in zijn ogen niet te laag zijn. “Automobilisten mogen het niet benauwd krijgen op het onderdek.”
De twee dubbeldekkers die nog in de race zijn, lijken aan dat criterium te voldoen. ‘Caterpillar’ heeft een tweede verdieping op ongeveer 7 meter hoogte. ‘Dubbel NL’ draait zijn hand niet om voor een nieuw brugdek dat 20 meter boven het maaiveld ligt.

Slim

Een brug-op-brugconstructie vereist volgens Wagemans extra pijlers ‘in de schaduw van de huidige’. Het vijftigmeterritme (elke vijftig meter een pijler) moet zijn inziens hoe dan ook worden gekoesterd. Nog meer hobbels? “Het verkeer moet blijven doorrijden tijdens de bouw. Dat vraagt om slimme logistieke oplossingen.” Werken vanaf het water met kranen op drijvende bokken lijkt hem logisch. “Al vraag ik me af hoe die van de Rotterdamse haven bij de Hollandse Brug moeten komen.”
Hoewel een populierenhouten brug tot 50 meter hoog als verbreding naast de huidige ‘plank’ ook nog kans maakt, is de juryvoorzitter een uitgesproken voorstander van een dubbeldeks-brug. “Horzizontale verdubbeling is saai. Een hoger brugdek biedt prachtig uitzicht op de omgeving.”

Reageer op dit artikel