nieuws

Nieuwe visie op Schiphol nodig

bouwbreed Premium

Het moet afgelopen zijn met praten over groei van Schiphol. In plaats daarvan moeten alle partijen de handen ineenslaan en van de luchthaven de nationale trots op duurzaamheidsgebied maken.

Dat adviseert de Commissie Ruimtelijke Ontwikkeling Luchthavens onder leiding van Kees Vriesman. De door verkeersminister Eurlings en ruimteminister Cramer ingestelde commissie presenteerde gisteren haar conclusies.
De belangrijkste conclusie van Vriesman is dat er geen breedgedragen visie is over de manier waarop het gebied tussen Haarlem en Lelystad ruimtelijk en economisch moet worden ingericht. “Alle partijen hebben wel hun eigen opvatting, maar die wordt nauwelijks gedeeld”, stelt Vriesman, die daarom een speciale gebiedsautoriteit aanbeveelt. “Die kar moet worden getrokken door de provincie Noord-Holland en Amsterdam. Dat kun je niet overlaten aan kleine gemeenten als Haarlemmermeer.”

Duurzaam

Vriesman adviseert het kabinet om de eeuwigdurende discussie tussen groei en hinder te verlaten. “Schiphol heeft qua grootte al verloren van Dubai. We moeten nu inzetten op de meest duurzame luchthaven ter wereld. Bouwers, ontwikkelaars, architecten en ingenieurs moeten nadrukkelijk meedenken over de toekomst van de regio.” Kritisch kijken naar het aantal start- en landingsbanen hoort volgens de commissie ook tot de exercitie.
Om de geschillen tussen de verschillende grondeigenaren in het gebied op te lossen, zou er volgens Vriesman een gezamenlijke grondbank moeten komen. Mede daardoor kan de dominante positie van de vastgoedtak van Schiphol worden ingeperkt. Ook moet er worden gesneden in de regels waaraan bedrijven die zich willen vestigen, moeten voldoen. In plaats van gebondenheid aan Schiphol moet inpassing op speciale bedrijventerreinen de doorslag geven.
Vriesman roept het kabinet op om nog voor het einde van de regeerperiode met een plan te komen. “De oude mainportstrategie vertoont sleetse plekken.”
> Interview 5

Reageer op dit artikel