nieuws

Incidenten bedreigen ondergronds bouwen

bouwbreed Premium

Incidenten met bouwputten bedreigen het ondergronds bouwen. Bestuurders zullen vanwege de risico’s vaker kiezen voor bovengronds bouwen.

Ten onrechte, vindt Frits van Tol van de sectie Geo-Engineering van Deltares en de TU Delft. Hij zei dat op een gezamenlijke bijeenkomst van de afdelingen Bouw- en Waterbouwkunde en Geotechniek van Kivi Niria in Delft. De hoogleraar noemde als voorbeelden de mislukking van de bouwput voor een theater in Middelburg, de schade aan een café in Oosterhout door het graven van een sleuf van 80 centimeter en de lekkages van de bouwput voor het metrostation aan de Vijzelgracht in Amsterdam met als gevolg ongekende zettingen van een aantal monumentale panden. Het laatste incident vindt Van Tol vreemd, want dezelfde aannemer heeft zonder problemen dezelfde methode toegepast bij het station Ceintuurbaan in Amsterdam. Misschien heeft de aannemer daarom de ernst van de insluiting van bentoniet in de diepwand onderschat.
Mogelijk is het bentoniet achtergebleven door vertragingen en scheefstand tijdens de uitvoering van de diepwand. Er kunnen ook fouten zijn gemaakt bij het opschonen of storten. Wellicht is de betonsamenstelling niet juist geweest. Volgens Van Tol is het ingesloten bentoniet door trillingen verweekt, waarna de wand begon te lekken. “De kwaliteit van de diepwand was in elk geval niet ‘state of the art’, zoals men mag verwachten”, aldus Van Tol. “Het kan echt beter.” Voor zo’n diepwand moet de aannemer deskundig zijn, het toezicht ervaren, de uitvoering zorgvuldig geschieden en de risico’s moeten worden geanalyseerd, aldus de hoogleraar. Bovendien moet het ontwerp een goede doorstroming van het beton garanderen.

Risicomanagement

Van Tol is betrokken bij lopend onderzoek naar incidenten met bouwputten. “Goed risicomanagement voorkomt 90 procent van de problemen”, stelde hij. “Ik heb naar veertig schadegevallen gekeken. Meestal zijn meerdere fouten gemaakt, is sprake van een zwakke leiding en zijn de signalen miskend.”
De meeste incidenten hebben te maken met de wanden van een bouwput. In 60 procent van de gevallen ontbreekt kennis of is hij verkeerd toegepast. Bij 8 procent is het grondonderzoek onvoldoende, bij 20 procent schiet het onderzoek van de belendingen tekort.
Bij de Noord-Zuidlijn is daarnaast het systeem voor monitoring ongeschikt. “Het registreert netjes, maar waarschuwt niet”, aldus Van Tol. Volgens hem zijn vooral scholing en opleiding nodig om incidenten in de toekomst te voorkomen.

Reageer op dit artikel