nieuws

Docent hogeschool: Alternatief voor A4 te snel afgeschoten

bouwbreed Premium

Tunnels in landelijke gebieden vormen het thema van een symposium dat komende zomer wordt gehouden op de Hogeschool Rotterdam. Docent civiele techniek Leo van Gelder wil op die manier aandacht vragen voor de zwevende tunnel.

Bij dit alternatief voor een geboorde tunnel of een verdiept aangelegde
snelweg in veenlandschappen worden de tunneldelen met groutankers vastgezet in
de dieper gelegen zandlaag. Tot nu toe hebben politiek en bouw deze techniek
onvoldoende serieus genomen, meent Van Gelder. Zeven jaar geleden brachten hij
en een groep studenten het idee voor het eerst in als alternatief voor de
verdiept aan te leggen A4 door Midden-Delfland. “Het werd met precies dezelfde
argumenten naar de prullenbak verwezen als vorig jaar, toen ik het idee
andermaal onder de aandacht bracht tijdens de discussie over de A4 in de Tweede
Kamer”, aldus Van Gelder. Die argumenten luidden dat het ontwerp te duur was,
voor vertraging zorgde en was gebaseerd op een techniek die zichzelf nog niet
had bewezen. De Barendrechtse ingenieur ontleende de basis voor zijn idee aan
zijn voormalige studiegenoot Nhut Quang Nguyen aan de TU Delft, die een zwevende
tunnel bedacht als alternatief voor de geboorde treintunnel door het Groene
Hart. Van Gelder: “Ik dacht: wat in het Groene Hart kan, moet ook in
Midden-Delfland kunnen.” Op het tunneldak legde Van Gelder een vaart van 1,5
meter diepte, passend bij het waterrijke landschap.

Overeenkomst

Dit op de Rotterdamse Hogeschool uitgewerkte ontwerp vertoont grote
overeenkomst met dat van de Maaslandse architect Ton Poot, die eveneens het idee
opperde om de A4 in een tunnel te leggen met een waterpartij op het dak. Beide
alternatieven werden ingegeven door milieu-overwegingen en de wens van
omliggende gemeenten die de snelweg “niet willen zien, horen of ruiken.”
Ingenieursbureau Haskoning, door minister Eurlings geraadpleegd voor een second
opinion, is positiever in zijn oordeel over deze variant dan Rijkswaterstaat.
Ook al is een A4 met Vaart 160 miljoen euro duurder en wordt de aanleg minimaal
6 maanden vertraagd, het is wel een probleemoplossend ontwerp met meerwaarde
voor het milieu, aldus Haskoning. Het bureau waarschuwt dat het niet meenemen
van deze milieuvriendelijke variant munitie verschaft aan tegenstanders van een
verdiepte aanleg, die zo voor nieuwe vertragingen kunnen zorgen. Van Gelder: “De
kosten hoeven niet altijd de reden te zijn om een variant af te schieten. Open
ruimte is schaars in Nederland. Als je die met dit ontwerp kunt bewaren, is dat
ook veel waard.”

Uitwerken

Voor het symposium gaat Van Gelder de komende maanden met een nieuwe groep
studenten de zwevende tunneltechniek verder uitwerken. Gemeentewerken Rotterdam,
het Centrum voor Ondergronds Bouwen (COB) en ingenieursbureau Deltares willen
daarbij assisteren. De docent: “Ook voor hun is het interessante materie. De A4
is niet de enige snelweg om deze techniek toe te passen. Deze kennis kan
ongetwijfeld bij meer nieuwe snelwegen van pas komen.” De Maaslandse architect
Ton Poot tekent daarbij aan dat lokale omstandigheden beslissend zijn voor de
toe te passen techniek. “In Midden-Delfland is het gebruik van groutankers
waarschijnlijk niet eens nodig. Veertig jaar geleden is daar al grond gestort
voor het tracé, daar ben je vermoedelijk klaar met een lichte afzinktunnel.”

Reageer op dit artikel