nieuws

Batibouw gaat zich richten op trends

bouwbreed Premium

De bouwbeurs Batibouw in Brussel viert dit jaar haar vijftigste verjaardag. Vorig jaar trok de beurs 333.000 bezoekers, 7 procent minder dan in 2007. Tijdens de beurs vindt de tweede editie van Build-IT plaats, over informatie- en communicatietechnologie voor de bouw.

In een poging het aantal bezoekers weer te doen groeien, richt de komende Batibouw zich op trends zoals renovatie en vernieuwing. Daarnaast ligt de nadruk op de mogelijkheden om met minder kosten toch een eigen woning te bouwen. Dat zou in het bijzonder met prefab systemen moeten lukken. Energiebesparing is ook een manier om kosten te besparen, maar dan wel op lange termijn. Naast de interesse voor zuiniger bouwen en wonen zou een groeiende groep ouderen in meer comfort willen investeren. Domotica, automatische bediening van ramen, deuren, inrichting, verwarming en beveiliging, is populair bij deze groep. Daarom is een flink deel van Batibouw op deze groep gericht. Jongeren hebben minder belangstelling voor domotica.

Stro en glas

Terugkijkend constateren de organisatoren dat ruim 50 jaar geleden ‘een toilet in een woning een unicum was en de badkamer nog moest worden uitgevonden. Woningen hadden toen nog een enkele wandcontactdoos en één centraal lichtpunt in iedere kamer.’ Niet alleen de installatie heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt, ook de bouwtechniek is niet stil blijven staan. Bouwblokken worden tegenwoordig gelijmd, staal- en houtconstructies hebben hun intree gemaakt in de woningbouw en bouwdelen van beton of metselwerk worden geprefabriceerd. Volgens de organisatoren zal het bouwen met herbruikbare materialen zoals stro en glas toenemen, gebaseerd op het principe ‘van de wieg tot de wieg’. Daarnaast worden woningen meer geschikt gemaakt voor het samenleven met meerdere generaties.
Voor de tweede keer vindt tijdens Batibouw de beurs Build-IT plaats. Die richt zich op de informatie- en communicatietechnologie voor de bouw. Beurzen over dit onderwerp zijn schaars, ontwikkelen zich traag en verdwijnen dikwijls weer. Build-IT trok vorig jaar zo’n 2000 bezoekers in drie dagen. Het aantal exposanten lag rond de dertig, waaronder de Brink Groep, Construsoft, Scia Group, Stabiplan en het Belgische Centrum Virtueel Bouwen (VIBO).

Logo

De huisstijl en de website van Batibouw zijn vernieuwd, maar het logo (een schildpad van bakstenen in het gras) is gebleven. Het raadplegen van de online-catalogus is lastig. Hij staat namelijk niet in zijn geheel op de website en folders moeten apart worden aangevraagd.
Batibouw vindt plaats van 26 februari tot 8 maart. De eerste twee dagen zijn voor professionele bezoekers. Meer informatie: www.batibouw.com

Reageer op dit artikel