nieuws

Aannemer behoeft meer tijd voor vijzelen Muiderbrug

bouwbreed Premium

Freyssinet heeft meer tijd nodig voor het opvijzelen van de Muiderbrug in de A1 over het Amsterdam-Rijnkanaal. De aangekondigde verkeersmaatregelen gaan daardoor twee weken later van start.

Dat heeft opdrachtgever Rijkswaterstaat bekendgemaakt. Afgelopen zomer is aannemer CFE begonnen met het verhogen versterken en verbreden van de brug in de A1. De brug verandert in een tuibrug met twee pylonen. Archtictenbureau Benthem Crouwel leverde het ontwerp daarvoor, terwijl IV Infra dat constructief doorrekende.
Voorafgaand aan de ingrijpende aanpassing wordt de brug zo’n 40 centimeter opgevijzeld. Dat is nodig om de verbinding, volgens internationale afspraken toegankelijk te houden voor schepen met vier gestapelde containers. Onderaannemer Freyssinet, die het vijzelen verzorgt, is daar waarschijnlijk eind deze week nog niet mee klaar, zoals aanvankelijk de bedoeling was. Daarom heeft Rijkswaterstaat de start van de vervolgwerkzaamheden voor de zekerheid twee weken naar achteren geschoven. Dan zijn in beide rijrichtingen nog vier versmalde rijbanen beschikbaar met een maximumsnelheid van 70 km/u.
Freyssinet zal later ook de tuien aanspannen voor de hoofdoverspanning. De Belgische staalbouwer Victor Buyck neemt de bouw van de 70 meter hoge pylonen voor haar rekening.

Reageer op dit artikel