nieuws

Vinci wil grotere rol in spoorinfra

bouwbreed

Het Franse bouwconcern Vinci wil via haar wegenbouwdochter Eurovia een grotere rol spelen op de markt voor spoorinfrastructuurwerken. Eurovia vormt daarvoor samen met het zojuist voor 150 miljoen overgenomen Duitse Vossloh Infrastructuur een nieuw bedrijf ETF-Eurovia Travaux Ferroviaires. De nieuwe dochter zal zich volgens Vinci bezighouden met de aanleg van hogesnelheidslijnen, vernieuwing en onderhoud van nationale spoornetwerken, aanleg en onderhoud van bovenleidingen alsmede de aanleg van tram- en metrolijnen. Alleen in Frankrijk zelf wil de overheid de komende jaren al 2.000 kilometer aan nieuwe spoorlijnen en 1.500 kilometer aan tramnetten aanleggen. Recent is bijvoorbeeld de aanbesteding begonnen van een nieuwe TGV tussen Tours en Bordeaux. Daarnaast heeft spoorbedrijf SNCF aangekondigd alle bovenleidingen te onderzoeken en waar nodig te vernieuwen.

Het Franse bouwconcern Vinci wil via haar wegenbouwdochter Eurovia een grotere rol spelen op de markt voor spoorinfrastructuurwerken. Eurovia vormt daarvoor samen met het zojuist voor 150 miljoen overgenomen Duitse Vossloh Infrastructuur een nieuw bedrijf ETF-Eurovia Travaux Ferroviaires. De nieuwe dochter zal zich volgens Vinci bezighouden met de aanleg van hogesnelheidslijnen, vernieuwing en onderhoud van nationale spoornetwerken, aanleg en onderhoud van bovenleidingen alsmede de aanleg van tram- en metrolijnen. Alleen in Frankrijk zelf wil de overheid de komende jaren al 2.000 kilometer aan nieuwe spoorlijnen en 1.500 kilometer aan tramnetten aanleggen. Recent is bijvoorbeeld de aanbesteding begonnen van een nieuwe TGV tussen Tours en Bordeaux. Daarnaast heeft spoorbedrijf SNCF aangekondigd alle bovenleidingen te onderzoeken en waar nodig te vernieuwen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels