nieuws

Tractor met kipaanhanger scoort

bouwbreed

Op de openbare weg of in het terrein: een tractor met aanhangkipper kan overal terecht. En dat is de reden dat HKL Baumaschinen recent veertig landbouwtrekkers met kipaanhanger in het programma opnam.

Een vorm van vernieuwing, noemde Ulf Böge van de Hamburgse verhuurder dat op de vakbeurs Nordbau in het Duitse Neumünster.
Grondtransport kent zo z’n problemen: een knikdumper kan in nagenoeg elk terrein grond verrijden, maar wet en regel verbieden dat de bestuurder ermee op de openbare weg komt. Dat mag alleen met een vierassige vrachtwagen maar die rijdt zich onherroepelijk vast zodra die op wat ruiger terrein komt. Böge: “Blijft over de tractor met aanhangkipper: die mag via de openbare weg van de ene naar de andere locatie rijden en komt ook in het veld vooruit.” En als het moet levert HKL ook de bestuurder voor zijn combinatie van een 155 kilowatt sterke John Deere-tractor en een aanhangkipper van Krampe met 25 laadvermogen.

Toename

Böge constateert een toenemende vraag naar machines met bestuurder sinds zijn bedrijf in 2004 voor het eerst een motorgrader met machinist aanbood. Daarvan staan er momenteel dertig in het bestand; met machinist “want zulk materieel vergt nu eenmaal geschoold personeel.” Het voordeel: met bemande machines kan een aannemer inschrijven op werk wat hij voorheen vanwege ontbrekend materieel niet kon doen. “Zonder meteen te moeten investeren in een dure machine.” Een andere vorm van vernieuwing toonde Wilfried Tschich van Schlüter Nord. Deze Komatsu-dealer uit Kaltenkirchen studeerde op het maximale gewicht wat een bedrijfswagen mag trekken. Speciaal voor de (ver)huurders stelde de leverancier pakketten van minigravers en toebehoren als graafbakken en snelwisselaar samen waarvan het totale gewicht inclusief dat van de aanhanger die het pakket vervoert beneden de wettelijk toegelaten aslast blijft. Tschich: “Een thema waarvan ook Komatsu werk maakt bij de ontwikkeling van nieuwe machines.”
Vernieuwingen die de ergonomie van bijvoorbeeld bedrijfswagens verbeteren trekken veel minder de aandacht van de verhuurders, merkt Frank Köhne van Mercedes-dealer Süverkrüp + Ahrendt uit Neumünster. “Verhuurders kiezen uiteindelijk toch het liefst voor de goedkoopste basisuitvoering omdat ze de extra kosten van een betere stoel en een verstelbare stuurkolom moeilijk in de huurprijs kunnen verwerken. En ze zijn bang dat ze zich met een hogere huur uit de markt prijzen.” Ook de aannemer die een bedrijfswagen koopt ziet vaak af van zulke extra’s. “Want wie weet is het na een jaar al kapot omdat ‘de jongens’ er ondoordacht mee omgaan.”

Ergonomisch

Als het bijvoorbeeld om wielladers gaat zijn de meerkosten voor een ergonomische stoel “een investering in een hogere productie,” vindt Benedict Dunkelberg van Mecalac Ahlmann.
Het maakt de cabine tot een werkplek waar de machinist uit wil zodra het maar even kan. Ahlmann monteerde zo’n stoel in zijn kniklader AX85 en ontving mede daarvoor de Red Dot, een internationale onderscheiding voor goed industrieel ontwerp. “Dat goede ontwerp begint aan de buitenkant en zet zich voort onder de motorkap en verder.” Met de buitenkant wil Dunkelberg ook een trend zetten. “Een bouwmachine mag meer zijn dan alleen functioneel maar bijvoorbeeld ook een aansprekende vorm hebben.” Een opvatting waaraan de machinebouwer zegt te blijven vasthouden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels