nieuws

Spoorambities met miljarden omhoog, maar NS betaalt mee

bouwbreed

Het spoor krijgt hoge prioriteit. Komend jaar is al 2,7 miljard euro beschikbaar, ruim een half miljard dan het jaar ervoor.

Komende jaren steekt het Rijk 4,5 miljard euro in het opwaarderen van het spoornet. Ruim de helft daarvan is voor concrete bouwaanpassingen. Het geld komt voor 1,35 miljard euro van de Zuiderzeelijn, maar 2 miljard euro is zogenoemd superdividend dat NS naar ProRail schuift.
Op het aanlegprogramma wordt 350 miljoen euro beknibbeld om vier trajecten volledig zonder spoorboekje te laten rijden. Daarbij gaat het naast vrij goederenvervoer om Utrecht-Den Bosch, Den Haag-Rotterdam. Utrecht-Arnhem en de verbinding naar Almere. Eurlings presenteerde de plannen samen met NS en ProRail net voor Prinsjesdag, maar hield de dekking nog even geheim. Het reizigersvervoer kan daardoor voorlopig met 5 procent per jaar groeien. De uitwerking van de verbinding tussen Schiphol en Lelystad krijgt de hoogste prioriteit. Daarbij wordt ook gekeken naar een aansluiting op de Hanzelijn, waarvan de uitvoering op stoom ligt. De grote stations kampen vooral met tegenslag en overschrijdingen. In Rotterdam is 60 miljoen extra nodig. Daarnaast blijft ook de 414 miljoen euro voor verbreding van het spoor op de Zuidas nog even liggen. Komend jaar wordt overigens wel een begin gemaakt met de bouw van de ov-terminal op Utrecht Centraal.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels