nieuws

Nieuwe, grotere sluizen in kanalen Brabant

bouwbreed

Staatssecretaris Huizinga (water) heeft in Veghel het startsein gegeven voor de vervanging van drie oude sluizen in de Zuid-Willemsvaart tussen Veghel en Helmond. Bovendien gaf ze vorm en inhoud aan het tracébesluit voor de omleiding van de Zuid-Willemsvaart om Den Bosch. Het staat nu vast waar de 9 kilometer lange omleiding komt te liggen. De aanleg begint rond 2010 en er is circa 400 miljoen euro voor gereserveerd.

Staatssecretaris Huizinga (water) heeft in Veghel het startsein gegeven voor de vervanging van drie oude sluizen in de Zuid-Willemsvaart tussen Veghel en Helmond. Bovendien gaf ze vorm en inhoud aan het tracébesluit voor de omleiding van de Zuid-Willemsvaart om Den Bosch. Het staat nu vast waar de 9 kilometer lange omleiding komt te liggen. De aanleg begint rond 2010 en er is circa 400 miljoen euro voor gereserveerd.
De omlegging van het kanaal en de vervanging van de sluizen is nodig omdat scheepvaart over de Brabantse kanalen enorm toeneemt. Tot het jaar 2030 wordt gerekend op minstens een verdrievoudiging. Het is vooral het containervervoer dat explosief groeit.
De Brabantse kanalen worden daarom bevaarbaar gemaakt voor grotere (klasse 4) schepen, geschikt voor het vervoer van 99 containers.
Ook het Wilhelminakanaal (Helmond-Tilburg-Geertruidenberg) wordt breder en voorzien van een nieuwe sluis die de huidige kleinere sluizen II en III vervangt.
Verder wordt het Burgemeester Deelenkanaal in Oss uitgebaggerd, zodat de haven daar beter toegankelijk wordt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels