nieuws

Gefreesde elementen als bekisting

bouwbreed

Langs de autoweg tussen Antwerpen en Gent verrijzen twee tankstations met een opvallende bolle gevel en dakrand.

In Dublin wordt de Spencer Dock Bridge uitgevoerd, van in vloeiende vormen gestort beton. Wat hebben deze projecten gemeen? De toepassing van grote elementen van eps (piepschuim), gefreesd door Nedcam in Apeldoorn.
Frezen is een bewerking waar in de bouw niet snel aan wordt gedacht, anders dan voor het bewerken van kozijnhout. Met een moderne vijf-assige of drie-assige robot, zoals waarover Nedcam beschikt, is veel meer mogelijk.
Grote elementen kunnen in drie dimensies worden gefreesd uit staal, hout, eps of andere kunststoffen. Het werkbereik van de grootste cnc-gestuurde machine is 13 meter lang, 4 meter hoog en 1,85 meter breed. De gefreesde producten zijn bruikbaar als bouwelement, als bekisting voor beton of als mal voor gips, kunststof of composieten.
Nedcam is een dochterbedrijf van Marin (Maritime Research Institute Netherlands) in Wageningen, dat zich onder meer bezighoudt met scheepsbouw. Inmiddels werkt Nedcam ook voor onder meer de autoindustrie en voor de bouw.

Gekromd

G+D Studiegroep Dirck Bontink uit Gent in België ontwierp een opvallende bolgekromde gevel voor de twee tankstations voor Texaco. De vraag was, hoe de gevels en dakranden uit te voeren zonder afbreuk te doen aan de vloeiende lijnen.
Gekozen is voor prefab elementen van eps, gelijmd op hout, in vorm gefreesd en voorzien van een 4,5 millimeter dikke gesprayde polyurea toplaag, gecoat in een aluminiumkleur.
Dit systeem is door Nedcam ontwikkeld in verband met de hoge eisen aan de brandwerendheid. Op deze manier kunnen alle dakranden, ook boven de tankplaatsen voor vrachtwagens, voorzien worden van de vloeiend bolle vorm, waardoor de gebogen gevels naadloos in het dakvlak overgaan.
Overigens is de bovenkant van de daken van de tankstations gewoon plat. Het hemelwater wordt door een goot in het dakvlak afgevoerd.

Bouwelement

Terwijl in België de gefreesde producten als bouwelementen dienstdoen, worden ze in Dublin gebruikt als bekisting. De Spencer Dock Bridge, ontworpen door Alan Dempsey van Future Systems in Londen, krijgt een volledig vloeiende vorm. Hij komt op twee centrale kolommen te staan die aan grote trechters doen denken. De beide voetpaden bulken uit, als een soort balkons boven het water. Nedcam leverde voor het project de bekisting, bestaande uit grote gefreesde elementen van eps op een trapsgewijs opgebouwde steunconstructie. De afdeling materiaalkunde van de Katholieke Universiteit van Leuven zal de belasting op de bekisting testen, in het bijzonder van het beton en de afstandhouders. Beide projecten, in België en Ierland, laten zien hoe grote gefreesde elementen van Nedcam ingezet kunnen worden in de burgerlijke en civiele bouw.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels