nieuws

Boskalis vergroot weer belang in sleper Smit

bouwbreed

Het wordt hoe langer hoe duidelijker dat Boskalis goedschiks of kwaadschiks Smit Internationale wil inlijven. De baggeraar heeft zijn belang inmiddels uitgebreid tot 10,54 procent.

Afgelopen woensdag werd bekend dat Boskalis een belang had genomen van 6,65 procent in Smit. Inmiddels heeft de baggeraar de melding gedaan bij de Autoriteit Financiële Markten nog eens zo’n 700.000 aandelen Smit te hebben verworven waardoor het belang boven de 10 procent is gekomen.
Met dit belang in handen is Boskalis nu in staat om een aandeelhoudersvergadering af te dwingen. Daar kan de baggeraar dan zijn plannen rechtstreeks aan de beleggers voorleggen. Met dit middel in handen kan Boskalis ook Smit-topman Ben Vree dwingen toch om de tafel te gaan zitten, iets dat Vree tot nu toe weigert te doen.
De redenen waarom Boskalis de sleper graag wil hebben, zijn voor velen niet duidelijk, maar niettemin wel aanwezig. De baggeraar heeft in de eerste plaats al een fifty-fifty joint venture met Lamnalco dat terminal-diensten in vooral de Golfregio uitvoert. Smit heeft een soortgelijke tak van sport die op meer plaatsen in de wereld opereert.
Nog belangrijker zijn de poten Heavy Lift en Transport van Smit. Boskalis haalt momenteel zo’n 40 procent van zijn omzet uit energiegedreven projecten. Een deel daarvan is offshore. Daarin misstaat Heavy Lift als logisch aansluitende dienst niet.
De Papendrechters denken verder na over landaanwinning en de manier waarop daarmee moet worden omgegaan. Bekend is dat het benodigde zand van steeds verder gehaald moet worden. Daarom komen er ook hoe langer hoe grotere sleephoppers op de markt om het zandvervoer kosteneffectief uit te voeren.

Truc

In de visie van Boskalis-topman Peter Berdowski zit daar echter een optimum aan. Honderden kilometers varen met baggertuig op een zandschip, vindt hij zonde. De transportafdeling van Smit zou hem daarbij kunnen helpen. Weliswaar is enige toevoeging aan de vloot nodig van jumbo-beunschepen, maar de truc van het vervoeren kennen ze bij Smit als geen ander.
Vraag is nu hoe het verder gaat. Boskalis kan zijn belang steeds verder opvoeren. Bij de huidige koers van Smit kost dat iets meer dan de 62,50 euro die de baggeraar wilde betalen. Als eenmaal een substantieel van de aandelen binnen is, kan Boskalis een openbaar bod overwegen dat dan wel iets hoger moet liggen. Volgens analisten is een prijs van rond de 70 euro fair. Ook kan de baggeraar overwegen om het belang te houden en daarmee strategische samenwerking met Smit te beginnen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels