nieuws

Aanbesteding van hoofdgebouw Woensdrecht mislukt

bouwbreed

– Vliegbasis Woensdrecht krijgt een opknapbeurt. De aanbesteding van het nieuwe hoofdgebouw mislukte echter onlangs en de Dienst Vastgoed Defensie doet nu als eerste een poging met een legeringsgebouw met zestig kamers. “Er staat hier veel te gebeuren.”

Projectleider Ad Smulders benadrukt dat de komende vier jaar zo’n 80 miljoen euro aan opdrachten is weg te slepen. Daarbij gaat het onder meer om een ruitvormig hoofdgebouw, maar ook om een klimaatkamer, werkplaatsen, loodsen, reconstructie van de landingsbaan en kabels en leidingen.
Het hoogwaardig onderhoud van de meest uiteenlopende vliegtuigen is een van de hoofdtaken van de basis. Nu al onder meer de F16 en helikopters, maar in de toekomst mogelijk ook de JSF. Daarnaast zijn er ook diverse opleidingswerkplekken. Veel militairen blijven doordeweeks op de basis en verblijven dan in de legeringsgebouwen.
De vliegbasis is begin jaren tachtig beroemd geworden door de kruisrakketten. De Amerikanen en de kruisraketten zijn nooit gekomen, maar de legeringsgebouwen waren al neergezet. “Met een galerij en een overstekende dak. Zo wilden de Amerikanen het toen graag hebben. Het Amerikaans ontwerp geldt ook voor het nieuwe gebouw. Dat sluit dan goed aan bij de andere gebouwen.” Het gebouw telt zestig kamers met eigen sanitaire voorzieningen. Met opzet worden niet te hoge eisen gesteld aan de aannemers, want het loopt nog geen storm. De dienst is zelfs overgegaan tot actieve werving van aannemers in België, want de basis ligt vlak bij de grens.

Klimaatkamer

Defensie is van plan om meer ervaring op te doen met innovatieve contracten. Het dbmo-contract voor de Kromhoutkazerne is daar een goed voorbeeld van. Maar op Woensdrecht doet de Dienst Vastgoed Defensie een poging met een d0x26c-contract voor het legeringsgebouw. Voor de klimaatkamer werkt Smulders zelfs met een dubbele d0x26c-opdracht. Na oplevering kunnen daar de meest uiteenlopende materialen worden getest onder extreme temperaturen. “Hoe houdt materieel zich na twee maanden bij 40 graden boven of juist onder nul bijvoorbeeld.”
De bouw van het prestigieuze hoofdgebouw voor 250 werkplekken, laat nog even op zich wachten. “De grote aannemers hebben niet ingeschreven en van de middelgrote bedrijven bleken vier van de zes niet aan de vereiste referentieprojecten te kunnen voldoen. En die eisen waren echt niet onredelijk.” Van de overige twee trok een zich terug en bleek de laatste een foutieve inschrijving te hebben gemaakt.
De opdracht in klassiek bestek, komt naar verwachting in januari opnieuw op de markt. Defensie is nu bezig het ontwerp aan te passen door het interieur er aan toe te voegen, zodat de raming stijgt naar ongeveer 9 miljoen euro. Navraag bij de grote bouwers leerde dat de orderportefeuilles vol zitten. “Er schijnen nogal wat grote opdrachten te zijn”, heeft Smulders te horen gekregen.
Door de mislukte aanbesteding zal het legeringsgebouw volgend voorjaar als eerste in aanbouw zijn. De werkzaamheden voor het hoofdgebouw zullen snel daarna volgen. Komend voorjaar staat ook de renovatie van de start- en landingsbaan op de rol. Binnenkort wordt een vergelijkbaar project in Gilze Rijen afgerond. “De eisen aan de toplaag zijn heel hoog. De baan moet in een keer worden gelegd. Daar waren negen asfalteermachines tegelijk bezig.” Naast de baan van 2,5 kilometer worden de installaties compleet vernieuwd. Een opdracht waar zo’n tien miljoen euro voor is gereserveerd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels