nieuws

Rotterdam Centraal

bouwbreed

RotterdamDagelijks 110.000 reizigers verwerken is geen sinecure. Toch is dat de opgave waarvoor het Centraal Station van Rotterdam zich geplaatst ziet. Om dat alles vlot te laten verlopen is aan grootschalige aanpassingen niet te ontkomen. Inmiddels is het werk in volle gang. Het oude station maakt plaats voor een nieuw en ook de omgeving gaat op de schop. De kosten van dat alles liegen er niet om. Het aanpakken van de omgeving kost een slordige 348 miljoen euro. Daar komt nog eens ruim 250 miljoen euro bij voor het zogenaamde spoorse deel. Het Rijk, NS, ProRail, de stadsregio Rotterdam en de gemeente Rotterdam tasten voor dat alles in de beurs. Het nieuwe Rotterdam Centraal is ontworpen door een team van drie architectenbureaus, namelijk Benthem Crouwel Architekten, Meijer en Van Schooten Architekten BV en West8 Urban Design 0x26 Landscape architecture. Maarten Struijs de architect van Gemeentewerken Rotterdam heeft het Metrostation CS, de Weenatunnel, de ondergrondse fietsenstalling en parkeergarage Kruisplein ontworpen.

RotterdamDagelijks 110.000 reizigers verwerken is geen sinecure. Toch is dat de opgave waarvoor het Centraal Station van Rotterdam zich geplaatst ziet. Om dat alles vlot te laten verlopen is aan grootschalige aanpassingen niet te ontkomen. Inmiddels is het werk in volle gang. Het oude station maakt plaats voor een nieuw en ook de omgeving gaat op de schop. De kosten van dat alles liegen er niet om. Het aanpakken van de omgeving kost een slordige 348 miljoen euro. Daar komt nog eens ruim 250 miljoen euro bij voor het zogenaamde spoorse deel. Het Rijk, NS, ProRail, de stadsregio Rotterdam en de gemeente Rotterdam tasten voor dat alles in de beurs. Het nieuwe Rotterdam Centraal is ontworpen door een team van drie architectenbureaus, namelijk Benthem Crouwel Architekten, Meijer en Van Schooten Architekten BV en West8 Urban Design 0x26 Landscape architecture. Maarten Struijs de architect van Gemeentewerken Rotterdam heeft het Metrostation CS, de Weenatunnel, de ondergrondse fietsenstalling en parkeergarage Kruisplein ontworpen.
Foto: Roel Dijkstra/Ineke Kamp
Tekst: Mario Silvester

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels