nieuws

OV vergeten bij ontwikkeling ruimte

bouwbreed

Openbaar vervoer is nog steeds een ondergeschoven kindje bij gebiedsontwikkeling. Dat concludeert Bouwfonds Property Development naar aanleiding van eigen onderzoek. Terwijl duurzaamheid inmiddels ook is doorgedrongen tot de wereld van het vastgoed, wordt dat nog niet vertaald in een betere bereikbaarheid.

Armand Landman
Bouwfonds Property Development liet voor het uitgebreide onderzoek naar gebiedsontwikkeling in samenhang met openbaar vervoer onder andere negen case-studies in het buitenland uitvoeren. Uit die studies blijkt dat om openbaar vervoer succesvol in gebiedsontwikkelingen te integreren, meer samenhang in het beleid nodig is. Zo zijn onder andere in het Amerikaanse Portland, het Canadese Ottawa, het Franse Orléans en het Engelse Manchester wijken en winkelcentra aangelegd langs en bij tramlijnen, tramhaltes en andere ov-knooppunten. Alle studies laten zien dat de waarde van het vastgoed in de bestudeerde gebieden toeneemt als het goed bereikbaar is. Een Frans voorbeeld laat zelfs zien dat ondernemers bereid zijn meer belasting te betalen voor hoogwaardig openbaar vervoer naar hun winkelgebied.

Bezuinigd

In Nederland liggen de zaken behoorlijk anders, zo concludeert onderzoeker dr.ir. Rob van der Bijl. Anders dan in Frankrijk en Duitsland heeft ons land geen sterke traditie op het gebied van regionaal openbaar vervoer. Niet in de laatste plaats omdat er al jaren fors wordt bezuinigd. “Maar ook omdat de werelden van het openbaar vervoer en die van de ruimtelijke ontwikkeling nauwelijks samenwerken”, stelt Friso de Zeeuw van Bouwfonds. In het ideale geval werken de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat op dit vlak als één ministerie, zo is in de studie te lezen.
De Zeeuw: “We moeten inzien dat openbaar vervoer simpelweg in een vroeg stadium van het proces rond gebiedsontwikkeling aanwezig moet zijn. We bespeuren nu een voorzichtige kentering.”
De Zeeuw maakt zich echter nog zorgen over de in zijn ogen krappe overheidsbudgetten die beschikbaar komen voor hoogwaardig openbaar vervoer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels