nieuws

Nieuw ondergronds station in Manhattan

bouwbreed

Een ondergronds spoorwegstation onder het historische Grand Central Terminal in New York moet vanaf 2015 een half miljoen passagiers per dag verwerken.

Terwijl het aantal passagiers van het openbaar vervoer explosief toeneemt, zet Newyorks Metropolitan Transportation Authority vaart achter het duurste vervoersproject ooit in de stad uitgevoerd. Het gaat om de bouw van een nieuw spoorwegstation en bijbehorende aanvoertunnels onder het Grand Central Terminal aan de oostzijde van Manhattan. De totale kosten van dit East Side Access project zijn begroot op 8 miljard dollar.
Onder het van 1913 daterende Grand Central Terminal wordt een ondergronds rangeerterrein van de subway omgebouwd en uitgebreid tot een stationshal met een oppervlakte van 32.500 vierkante meter. In deze hal komen naast kaartverkoop en reizigersinformatie een aantal winkels en restaurants. De ondergrondse hal krijgt muren van marmer en glaslaminaat, terazzo (kunstgraniet) vloeren en geschilderde aluminium plafonds om de Beaux-Arts stijl van Grand Central Terminal te continueren.
Zo’n 30 tot 50 meter onder de nieuwe stationshal zullen twee tunnelboormachines van het Spaanse bouwbedrijf Dragados verschillende tunnels boren die samen de twee kelders (caverns) vormen waarin plaats is voor acht perrons. Deze kelders liggen onder elkaar en worden elk 18 breed en 366 meter lang. Tussen de onderste en de bovenste kelder wordt een mezzanine aangelegd met een oppervlakte van 5800 vierkante meter waarin de liften vanuit de hal aankomen. Het station zal vanaf 2015 per dag zo’n 200.000 passagiers van de Long Island Rail Road moeten verwerken.

Spuitbeton

De beide tunnelboormachines hebben deze zomer de 1,6 kilometer lange aanvoertunnels geboord, die het ondergrondse station verbinden met de bestaande 63rd Street Tunnel, een subwaytunnel onder Newyorks East River.
De twee tunnelboormachines zijn in de tunnels in speciale assemblagekamers gebouwd door de Amerikaanse firma Robbins. Iedere boormachine gebruikt 3 megawatt aan vermogen om per dag 10 meter tunnel te boren met een diameter van 7 meter door het keiharde Manhattan schist. Al het puin wordt over een bijna 4 kilometer lange lopende band via de 63rd street tunnel afgevoerd naar het stadsdeel Queens.
De aanvoertunnels lopen onder bestaande straten zodat ze niet de last van gebouwen hoeven te dragen Na het boren worden de tunnelwanden eerst afgedekt met meerdere lagen spuitbeton en een waterdichte membraam waarover vervolgens conventioneel (cast-in-place) beton wordt gestort. De sandhogs – zoals ondergrondse arbeiders in New York worden genoemd – zijn inmiddels bezig met behulp van explosieven (drilling and blasting) verbindingen te maken tussen de beide aanvoertunnels naar Grand Central Terminal.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels