nieuws

Duits lek is na twaalf jaar eindelijk gedicht

bouwbreed

Voor het eerst in twaalf jaar heeft BAM in Duitsland winst geboekt. ’s Lands grootste bouwer verwacht dat de marges bij de oosterburen verder zullen verbeteren.

De marge in Duitsland is met 0,5 procent nog mager, maar na zoveel jaren alleen maar verliezen te hebben gezien, lijkt het Duitse lek nu definitief gedicht. Vice-voorzitter van de Raad van Bestuur Nico de Vries verwacht dat het nu structureel beter zal gaan in Duitsland.
“De laatste jaren heeft er een behoorlijke sanering plaatsgevonden in de Duitse bouw, waardoor het aantal aanbieders minder is. Bovendien zijn bedrijven tot de conclusie gekomen niet langer bouwwerken tegen afbraakprijzen aan te bieden. Dat lijkt zijn vruchten af te werpen”, aldus De Vries.
Dat is dan andere taal dan de laatste twaalf jaar werd vernomen over het “pareltje” Wayss 0x26 Freytag zoals oud-HBG-topman Nic de Ronde Bresser de aankoop in 1996 noemde. Sinds die tijd moesten achtereenvolgende topmannen van HBG en later BAM telkens laten weten dat het Duitse lek nog steeds niet dicht was.
Na de laatste negatieve cijfers uit Duitsland vorig jaar heeft uiteindelijk BAM-baas Joop van Oosten de bezem door het bedrijf gehaald. Het utiliteitsdeel van Wayss 0x26 Freytag werd onder de andere Duitse utiliteitsdochter Müller-Altvatter gebracht. Dat bedrijf was er tot dan toe in geslaagd in de moeilijke Duitse markt waar menig gerenommeerd Duits bedrijf kopje onder ging, wel winst te blijven draaien. Het blijkt achteraf een goede ingreep geweest.
In de Duitse infra-markt werkt Wayss 0x26 Freytag Ingenieurbau nog wel zelfstandig. Ook dat heeft een bescheiden plus gedraaid. De orderportefeuille is sterk toegenomen onder meer met diverse projecten in de energiesector en enkele tunnelcontracten.

BAM haalt Duitse cijfers op de fiets

Nico de Vries en zijn financiële collega Jan Ruis hebben eraan moeten geloven. De Vries heeft het management van BAM Deutschland belooft de cijfers op de fiets te komen halen als er winst genoteerd zou worden. Anders hadden de Duitsers naar Bunnik moeten fietsen. “Jan en ik hebben drie dagen gedaan over de goed 550 kilometer. We zijn langs de Rijn gefietst dus niet berg op berg af. We hebben wel van tevoren getraind”, vertelt De Vries. Hij had de inspanning over voor de eindelijk positieve cijfers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels