nieuws

Deense regering schrikt van kosten oeververbinding

bouwbreed

De aanleg van een tweede vaste oeververbinding tussen Oost- en West-Denemarken kan pas over 15 tot 20 jaar aan de orde komen. Dat concludeert de Deense regering op basis van het zojuist verschenen rapport dat het heeft laten maken over de kosten.

Uitgaande daarvan vergt de zogenaamde Kattegat-verbinding afhankelijk van de gekozen oplossing een investering van tussen de 14 miljard en 18 miljard euro. Dat is volgens transportminister Charina Christensen ongeveer evenveel als de kosten van de verbindingen over de Grote Belt, de Öresont en de komende verbinding over de Fehmarnbelt bij elkaar.
Een volledige financiering via tolheffing is onmogelijk. Daarvoor is het verkeersaanbod momenteel niet groot genoeg, zo menen de rapporteurs.
Juist het toenemende wegverkeer was de reden om de nieuwe verbinding onder de loep te nemen, namelijk als alternatieve route voor de genoemde brug-tunnelcombinatie over de Grote Belt, die in 1998 in gebruik werd genomen.
Als de groei aanhoudt kan de discussie rond 2025 worden hervat, vindt Christensen, die woensdag 3 september in Kopenhagen met haar Duitse collega Wolfgang Tiefensee wel aan tafel schuift voor de ondertekening van het verdrag over het Fehmarnbeltproject.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels