nieuws

Ambachtelijk kunstwerk zonder artistieke grens

bouwbreed

Waar kom je het nog tegen? Met een stoffertje en water het cement uitwassen. De schenkels zelf uitzagen met een decoupeerzaag. Of handmatig de latjes en het buigtriplex op een bekisting verlijmen. Nimis Beton maakt kunstcreaties van sierbeton op puur ambachtelijke wijze. Directeur-eigenaar Edy Nimis treedt daarmee in de voetsporen van zijn Italiaanse voorvaderen.

Diverse betonkunstwerken op bedrijventerreinen, in parken en langs de weg zijn afkomstig van Nimis. Allemaal gebogen en (dubbel)gekromde elementen met een bijzondere afwerking: geschuurd, uitgewassen of gekleurd. Qua vormgeving kan het niet gek genoeg bij deze kleine, exclusieve betonfabriek in de Haarlemmermeer. “Er ligt nergens een artistieke grens. Ik kan me niet herinneren dat we ooit een aanvraag hebben afgewezen omdat het technisch niet kon”, zegt Nimis.

CNC-machine

Opmerkelijk genoeg werkt Nimis niet met de moderne bewerkingsmachines, zoals CNC-gestuurde apparatuur. De fabrikant maakt alle houten mallen zelf. Vormen worden uitgezaagd met een decoupeerzaag. Nimis besteedt hoogstens de productie van profiellatten voor de bekisting en een rubberen mal uit aan derden.
“Een machinepark met CNC-aangestuurde machines is voor ons te duur”, zegt Edy Nimis in de werkloods. “We werken niet in grote series. We maken circa 4 à 5 kunstwerken per jaar. Om geld te besparen vragen wij de kunstenaar of hij een model in hardschuim kan maken. Dat bespaart de kunstenaar geld en ons veel tijd”.
Het gros van de opdrachten bestaat uit de productie van normale betonelementen voor woning- of utiliteitsbouw zoals lateien trappen, dorpels, balkons en terrazzo gevelelementen. De exclusiviteit van Nimis schuilt in de kunsttoepassingen. Nimis beheerst de traditionele bewerkingstechnieken van beton tot in de vingers. Geleerd van zijn vader, zoals het opschuren van terrazzo, het uitwassen van beton en het maken van de juiste betonmengsels. “Mijn vader leerde het van mijn opa die uit Italië afkomstig was. Ik heb het allemaal in de praktijk geleerd. Zoals het uitwassen van beton. Wij smeren op de gewenste plekken de uithardingsvertragers op de bekisting en met behulp van een stoffertje en water wassen we het cement eruit. Het gros in de betonindustrie waagt zich niet meer aan dat werk; daarom komen opdrachtgevers bij ons terecht.”
Nimis laat foto’s zien van de kunstwerken die in de loop der jaren gerealiseerd zijn. Op het netvlies verschijnen twee halve schalen met een soort puntzak. Een kunstwerk op het voorterrein van het Sint Jansdal ziekenhuis in Harderwijk. Nimis toont hoe de bekisting werd opgebouwd uit schenkels die op een frame werden gezet. Het frame werd bekleed met latjes en daarop het buigtriplex verlijmd. Gespannen draaduiteinden in de steunbalken hield de bekisting bij elkaar. “We hebben er maanden over gedaan om de bekisting te maken. Meestal krijgen we van de opdrachtgever een 3D-schets of een maquette en dan mogen we zelf bepalen hoe we het maken.”

De Baarsjes

Een ander opmerkelijk project waren de omlijstingen van vensters en de entreepartij in een appartementencomplex in de wijk de Baarsjes in Amsterdam. Deze kaders bestaan uit een groffe korrel. Nimis heeft de ingestorte structuurmatten zelf op maat gemaakt. Een betonplaat met de oude stadsplattegrond van de Baarsjes was mogelijk nog complexer. De kunstenaar had het model in hardschuim uitgesneden. Het hardschuimmodel werd vervolgens in een bekisting verlijmd, waarna het beton werd gestort.
Nimis moest notabene het handschuim ontkisten met een plamuurmesje. “Dat is wel wat werk, maar een houten mal kost het tienvoudige”.
Nimis gebruikt standaard B45 beton. “We hebben een mengsel nodig dat relatief snel op de gewenste sterkte komt en goed vloeit. Daarom gebruiken we zelfverdichtend beton.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels