nieuws

Almelo volgt trend met ‘people mover’

bouwbreed

Individueel openbaar vervoer. Drie studenten civiele techniek van de Saxion Hogeschool in Enschede werkten deze schijnbare tegenstelling uit voor de wijk Waterrijk in Almelo. Daarmee volgen ze een trend want de ‘people mover’ die elke gebruiker afzonderlijk openbaar vervoert, komt (weer) in beeld als duurzaam transportmiddel.

De people mover lijkt terug van weggeweest. In de jaren na de eerste oliecrisis van 1973 bedachten autofabrikanten uiteenlopende openbare verkeerssystemen als alternatief voor de particuliere auto. Nu olie wederom schaars en bovendien duur is geworden, wordt de people mover weer als bruikbaar alternatief voor de auto voorgesteld. Daar komt bij dat er inmiddels zoveel (vracht)auto’s rijden dat het verkeer ook in steden als Almelo helemaal vast dreigt te lopen.
De oplossing van Rik Mulder, Mike de Boer en Roy Haghuis is een transferium waar de autorijder kan overstappen op het openbaar vervoer. In hun afstudeeropdracht gaan de Saxion-studenten uit van de Ultra PRT; afkortingen voor Urban Light Transport Personal Rapid Transport. Het systeem bestaat uit zelfrijdende cabines voor maximaal vier personen die op een eigen baan automatisch van A naar B en weer terug gaan. Het Britse Advanced Transport Systems en Heijmans Infra als Ultra Benelux willen dat als een gezamenlijk bedrijf op de Nederlandse markt brengen.

Belangstelling

Als Almelo voor de Ultra kiest, kost dat in de berekening van de studenten zo’n 132 miljoen euro. In hun onderzoek tonen in elk geval de toekomstige gebruikers veel belangstelling voor ‘persoonlijk openbaar vervoer’. Reizigers kunnen om de 300 meter in- en uitstappen. In de spits zullen ruim 587 mensen er gebruik van maken. Dat aantal kan oplopen tot zo’n 990 waarmee het totaal over een hele dag gerekend op een kleine 6000 passagiers uitkomt.
Om dat aantal te kunnen vervoeren, moet de exploitant zeker 93 voertuigen klaar hebben staan. En omdat zo’n voertuig het ook wel eens niet doet, moet het wagenpark er minstens 116 tellen. Dat aantal neemt grof genomen de helft van de te investeren 132 miljoen in beslag. De andere helft gaat op aan een kruisingvrije verhoogde baan. Die vormt een beveiligd en bewaakt netwerk met eenrichtingverkeer. De cabines rijden de passagiers bij voorkeur zonder tussenstops naar hun bestemming.
Almelo laat zich er vooralsnog niet over uit of de gemeente ooit individueel openbaar gaat vervoeren. Met een beetje passen en meten valt de afstand die de cabines afleggen binnen de 2 tot 4 kilometer waarin een enkele reis van A naar B volgens TNO-onderzoeker Martin van de Lindt het best rendeert. Het aantal verwachte reizigers voldoet zelfs ruimschoots aan de voorwaarden die hij in zijn becijfering aanhoudt.
Van de Lindt licht zijn berekeningen uitgebreid toe in ‘People movers op weg’. Daarin noemt hij een systeem als de Ultra vrijwel onvermijdelijk. Mede door het sterk groeiende vrachtverkeer neemt de congestie toe. Hij illustreert de gevolgen met de marge van 25 minuten die een autobestuurder nu moet nemen om op de afgesproken tijd 150 kilometer verder te zijn; in 2020 moet dat minstens 40 minuten zijn. Hoog tijd om de waarde van alternatieven voor de auto nader te bepalen. Bijvoorbeeld die van de people mover. De waarde daarvan zit minder in de afzonderlijke kwaliteiten van de rijdende cabines en meer in die van het totale systeem en de bijdrage van dit geheel aan verkeer en vervoer. Een kwestie van heel lange adem, vreest Van de Lindt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels