nieuws

Maximaal 55 procent nachtwerk op spoor

bouwbreed

Het onderhoudsprogramma voor het spoor kost volgend jaar 3 miljoen euro extra door meer veiligheidsmaatregelen en nachtwerk. De werkdruk is zo hoog dat baanwerkers ook volgend jaar nog bij 8 procent van de projecten met persoonlijke waarneming (PW) werken.

De Arbeidsinspectie en de Inspectie Verkeer en Waterstaat willen helemaal af van PW, omdat daarmee relatief veel (dodelijke) ongelukken gebeuren. Het lukt nog steeds niet om het onderhoudswerk volledig in buitendienststellingen te plannen, maar ProRail streeft daar wel naar. Vorig jaar was dat nog 30 procent, dit jaar is de extra veiligheidsman nog bij 10 procent van het onderhoudswerk aanwezig en volgend jaar moet het percentage dalen naar 8 procent.
Het spoor is steeds drukker, wat weer meer onderhoud noodzakelijk maakt. Tegelijk moet de punctualiteit omhoog, waardoor steeds minder tijd overblijft voor onderhoud. Volgend jaar rijden er 3,1 miljoen treinen, 3 tot 5 procent meer dan dit jaar. Om het toenemende aantal niet te frustreren, zal steeds meer onderhoud in de nachtelijke uren plaatsvinden; in 2009 is het streven maximaal 55 procent. Of dit realistisch is zal ook afhangen van de beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel.
Om de werkzaamheden veiliger te maken, is ProRail van plan vaker de videoschouwtrein in te zetten, zodat de loopschouw nog maar beperkt nodig is. Ook de mobiele werkplaats – een uitvinding van Volker Rail – zal vanaf eind dit jaar steeds vaker worden ingezet. In studie is het veelbelovende project ‘vrijgave werkzone’ waarbij niemand in het spoor hoeft te stappen om een stuk spoor buiten dienst te stellen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels