nieuws

Creatief meedenken over beter openbaar vervoer in Brabant

bouwbreed

Het noordoosten van Brabant mag bekvechten over de beste manier om het openbaar vervoer in de regio naar een hoger niveau te tillen. Met bussen die ook het spoor op kunnen, de lightrail als ruggengraat, vrijliggende busbanen? De bevolking is aan zet.

Het bestuur van de provincie vroeg marktpartijen creatief mee te denken. Vier groepen wagen zich aan het avontuur: Zuiderkruis, Mobicon, Keypoint en AM/BAM/Goudappel.
“Het is voor de eerste keer dat wij niet eerst een afgerond plan bedenken en dan aanbesteden”, zegt gedeputeerde Verkeer Cora Steffens-Van Nieuwenhuizen. Ze is overtuigd dat haar aanpak tot betere en uitvoerbare plannen leidt. Na de zomervakantie volgen regiobijeenkomsten waar de inwoners aan het woord komen. In het najaar zal een stuurgroep concrete voorstellen formuleren. Tot die groep behoren de betrokken gemeenten, werkgeversorganisaties, de milieufederatie en Reizigersoverleg.
Keypoint keek in Twente en zag investeringen in de vrije businfra en de exploitatie leiden tot 40 procent meer reizigers in het openbaar vervoer. De aandacht focust zich op de corridors Eindhoven – Veghel – Uden – Oss en Den Bosch – Veghel – Uden. Het omstreden Duitse lijntje mag van Keypoint natuur blijven.

RegioRailer

Consortium Zuiderkruis (Movares en Bohemen) wil anders dan Keypoint juist het vergeten Duitse lijntje weer tot leven brengen. Ingezet wordt de slimme RegioRailer die net zo gemakkelijk rijdt over asfalt als spoor. De groep van BAM mikt op de komst van lightrail als hart van een netwerk met snelbusaansluitingen. Mobycon koppelt de regiotram aan drie typen flexibel in te zetten bussen en lichte treinen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels