nieuws

VNG voorziet ernstig tekort aanparkeergarages door rekeningrijden

bouwbreed

Door de invoering van het betalen per kilometer en het afschaffen van de aanschafbelasting op nieuwe auto’s (bpm) zullen er in de grote steden meer parkeergarages gebouwd moeten worden. Dat voorziet de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).

Doordat automobilisten straks betalen per gereden kilometer laten meer mensen de auto – op spitstijden – staan, is de verwachting. Bovendien worden auto’s door het afschaffen van de bpm goedkoper en groeit het wagenpark in Nederland, becijfert het Centraal Planbureau (CPB). De VNG voorspelt dat daardoor vooral de grote steden te maken krijgen met parkeerproblemen. Ze verwachten dat er in de komende jaren flink wat (ondergrondse) parkeergarages bijgebouwd moeten worden.
Dat bleek gisteren tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer over het plan ‘Anders betalen voor mobiliteit’ dat in mei door minister Eurlings (verkeer) werd gepresenteerd. Naast de VNG gaven veel andere belangenvereniging hun mening en visie op het plan dat er in het kort op neer komt dat alle automobilisten met ingang van 2016 gaan betalen per gereden kilometer en dat de bpm wordt vervangen door een zogenoemde CO2-taks.

Grijze kentekens

Een woordvoerder van de werkgeversorganisatie VNO/NCW drong bij de Kamerleden aan nog eens extra aandacht te besteden aan de situatie rond bestelwagens en de zogenoemde grijze kentekens. Ondernemers die een bestelbus gebruiken, krijgen nu immers de bpm terug, in de plannen van Eurlings wordt de aanschafbelasting doorberekend in de kilometerprijs die een automobilist moet betalen. VNO/NCW, en ook de BOVAG, willen dat er voor bestelwagens weer een uitzondering gemaakt wordt.
Ook de voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN), Alexander Sakkers, was lovend over het voornemen van de minister de belastingen op vieze vrachtwagens te verhogen. “Er rijden in Nederland al niet veel vrachtwagen met euro 1 of euro 2 motoren rond. Dit kan een prikkel zijn om het wagenpark versneld te vernieuwen.”
Een woordvoerster van de verenigde leasemaatschappijen wilde ten slotte dat de overheid goed kijkt naar de contracten die de leasemaatschappijen al met klanten hebben afgesloten.
“Door het afschaffen van de bpm zullen onze auto’s in waarde dalen. Wij hebben de inruilwaarde echter al in onze tarieven verwerkt en kunnen die derving niet meer op onze klanten verhalen. Compensatie zou redelijk zijn.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels