nieuws

Tijdelijke ‘geluidsbarrier’ bes chermt bewoners langs A12

bouwbreed

BAM Redubel heeft een barrier van Romein Beton voorzien van een geluidsscherm. Daardoor is een tijdelijke ‘geluidsbarrier’ ontstaan, die de bewoners van Voorburg ook tijdens de bouw van een nieuw geluidsscherm in de luwte houdt. Ook op andere punten heeft de aannemer de uitvoering van het werk slim aangepakt.

BAM Redubel uit Geldermalsen bouwt nieuwe geluidsschermen langs de A12 ter hoogte van Voorburg. De aannemer heeft gezocht naar mogelijkheden om het werk tegen redelijke kosten uit te voeren. “Er was weinig te veranderen aan het uitgangsdocument. De vormgeving van het nieuwe geluidsscherm lag vast, 6 meter hart op hart en een bepaalde console. Maar het moest wel technisch uitvoerbaar zijn. Daarom zijn de platen op sommige plaatsen iets dikker gemaakt en de voetplaten een beetje aangepast”, legt projectleider Bram de Mooij van BAM Redubel uit. De werkelijke uitdaging lag in de organisatie van de uitvoering. “Uitgangspunt van de plannen van Rijkswaterstaat was werken met hoogwerkers en steigers. Wij hebben echter gekozen voor hangsteigers. Alle voorbereidende werkzaamheden kunnen nu van buitenaf plaatsvinden”, aldus De Mooij.

Fonkelnieuw

Het is handig om gebruik te maken van hangsteigers, in plaats van hoogwerkers en steigers. Maar nog enthousiaster is De Mooij over de tijdelijke ‘geluidsbarriers’. “Voor ons is het uniek, een betonnen barrier met een geluidsscherm erop. Hij is fonkelnieuw voor dit werk gemaakt. Als het goed bevalt gaan we hem vaker toepassen. Romein Beton heeft de barriers geleverd, wij hebben aanpassingen laten maken voor het tijdelijke geluidsscherm”, aldus de projectleider. Vanaf de autosnelweg is de barrier met het geluidsscherm van achteroverhellende stalen profielen en houtachtig plaatmateriaal goed te zien. Hij staat tussen de A12 en de voor het verkeer afgesloten spitsstrook. De toevoer van materialen voor de bouw van het geluidsscherm op de rand van het viaduct vindt plaats over die spitsstrook, vanaf het Prins Clausplein.
De afsluiting van de spitsstrook was een schok voor het verkeer. De eerste dag ontstonden lange files in de richting Den Haag. “Het verkeer is er nu aan gewend. Bovendien was het de eerste dag van de staking van de bussen”, aldus ir. Dick van Klaveren, hoofd projectbureau A12 Den Haag-Gouda van Rijkswaterstaat. De spitsstrook is in 2005 in gebruik genomen op grond van de Spoedwet wegverbreding. Uit een onderzoek bleek dat de geluidsschermen aan beide zijden van de weg moesten worden verhoogd. Het ontwerp van het nieuwe scherm aan de noordzijde is gebaseerd op de architectuurnota van voormalig staatssecretaris Rick van der Ploeg. De vormgeving is uitgewerkt door Verburg Hoogendijk Architecten in Amsterdam. “Het bestaande scherm was van Carel Weeber. We hebben hem gebeld en hij vond het meteen goed om het te slopen”, aldus Van Klaveren.
Langs het viaduct stond aan de noordzijde nog een kunstobject, de ‘Rand van Kant’, een raamwerk van stalen vierkante kokers met openingen van 4 bij 4 meter. Het grootste deel is gesloopt, omdat het in de weg stond. De betonnen rand van het viaduct wordt horizontaal en verticaal doorboord. Daaraan worden de opleggingen voor het scherm bevestigd. De onderste panelen van het geluidsscherm worden dicht uitgevoerd. Alle kabels, leidingen en regelkasten worden in dat onderste deel opgesloten.

Doorzichtig

Aan de zijde van het verkeer komt op het Marianneviaduct een nieuwe verkeersgeleiding, een barrier. Elders wordt de geleiderail teruggeplaatst. De bovenste panelen van het scherm worden doorzichtig. In het scherm komen twee vluchtdeuren met trappen naar beneden, uiteraard met kooien en deuren die voorkomen dat mensen omhoog kunnen klimmen.
Van Klaveren is trots op de manier waarop met de omwonenden is gecommuniceerd. Aan beide zijden van de weg is tot 600 meter afstand met burgers en bedrijven gesproken. “We hebben veel draagvlak bereikt. De vermindering van de hinder is optimaal”, aldus het hoofd projectbureau, zowel tijdens de uitvoering door de tijdelijke geluidsbarrier en de hangsteiger, als na afloop door de nieuwe geluidsschermen. De files blijven inmiddels binnen de perken. Van Klaveren: “We monitoren het verkeer, er staan iets langere files dan anders, met name op het weefvak van de A13, maar de vertragingen blijven tot nu toe beneden de verwachte 10 minuten.”
De spitsstrook blijft dicht tot 3 oktober. Aan de zuidzijde van de A12 komt een dicht geluidsscherm. De kosten van het werk bedragen naar schatting 7 miljoen euro.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels