nieuws

Tekort aan modern e distributiecentra

bouwbreed

Nederland heeft dringend behoefte aan meer hoogwaardige distributiecentra. Vooral op logistieke hot spots. Dit blijkt uit onderzoeken van vastgoedspecialisten DTZ Zadelhoff en Jones Lang LaSalle.

Files en stijgende olieprijzen zorgen ervoor dat steeds meer bedrijven op zoek zijn naar distributiecentra op zogeheten multimodale knooppunten. Het logistiek vastgoed dat dicht bij snelweg, spoor en water ligt is echter schaars. Bovendien is 40 procent van de gebouwen verouderd. Het bouwen van nieuwe, grote distributiecentra is daarom nodig om de groeiende wereldhandel bij te kunnen benen. Dat concludeert DTZ Zadelhoff in het onderzoeksrapport ‘Safe Haven, de Nederlandse markt voor distributiecentra’.
“De vraag is zo groot dat veel bedrijven genoegen nemen met uit de gratie geraakte panden”, zegt Bart Vink, hoofd onderzoek bij DTZ Zadelhoff. Over de hoeveelheid logistiek vastgoed heeft Nederland niet te klagen. De voorraad steeg van 11 miljoen vierkante meter in 2005 naar 13 miljoen op dit moment. 70 Procent hiervan bevindt zich in een van de logistieke hotspots: de Rotterdamse haven, Schiphol, Utrecht, Noord-Brabant, Venlo en de in opkomst zijnde regio Arnhem/Nijmegen.

Meeliften

Vooral de knooppunten Rotterdam en Schiphol liften mee op de wereldeconomie. De groei van de goederenafslag hield gelijke tred met de wereldeconomie: 5 procent. Voor beleggers en ontwikkelaars liggen er dus kansen, oordeelt DTZ Zadelhoff. De makelaar in zakelijk vastgoed verwacht dat de prijzen voor eersteklas distributiecentra door de grote vraag tussen de 50 en 95 euro per vierkante meter uitkomen. Op populaire locaties zijn huurders bereid 250 euro te betalen, op Schiphol zelfs meer dan 300.
Ter vergelijking: voor verouderde locaties hebben gebruikers tussen de 35 en 45 euro over. De nieuwbouwprijzen liggen zo hoog vanwege de alsmaar stijgende grond- en bouwkosten, veroorzaakt door bijvoorbeeld duur staal.
Beleggers hebben de markt van logistiek vastgoed vorig jaar ontdekt. In 2007 wisselde 1 miljoen vierkante meter distributieruimte van eigenaar. Een record. Zowel grote als kleine centra gingen vergeleken met drie jaar geleden dubbel zoveel van de hand.

Meerlaags

Opvallend is de opkomst van megadistributiecentra. Zo kocht distributiebedrijf Mega Logics een terrein van 70.000 vierkante meter in Eindhoven. In 2005 was het grootste distributiepunt dat van de hand ging 25.000 vierkante meter.
Vastgoedbedrijf Jones Lang LaSalle wijst erop dat het Rijk de aanleg van nieuwe logistieke hotspots moet aansturen zodat spaarzaam met schaarse ruimte omgegaan wordt. Meerlaags bouwen en herontwikkeling van verouderde terreinen zouden oplossingen kunnen zijn. Maar, waarschuwt de makelaar, zolang goedkope grond beschikbaar blijft, zijn dergelijke initiatieven financieel niet haalbaar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels