nieuws

Spierings bouwt serieuze rupskraan

bouwbreed

Spierings Kranen presenteerde afgelopen zaterdag de eerste van een serie rupskranen die voortborduurt op het succes van krachtpatser SK2400-AT7. Plaatsgenoot Bouwbedrijf Hendriks heeft er in totaal acht besteld. Met de mega-order is een bedrag gemoeid van meer dan 4,5 miljoen euro.

De eerste serie rupskranen – type nummer SK2400-R – is speciaal voor Hendriks ontwikkeld. De machines zullen de komende jaren één voor één worden afgeleverd. De eerste machine, in het blauw van Hendriks, draait inmiddels al in Den Bosch, bij de bouw van patiowoningen en appartementen. De tweede, die nog voor de bouwvak wordt afgeleverd, gaat naar een bouwplaats in Sint Oederode.
Directeur Leo Spierings (54): “De machines zijn relatief licht. Ze wegen 86 ton, waar het bij vergelijkbare kranen om zo’n 130 ton gaat. Ze zijn ontworpen voor een snelle verplaatsing van bouwplaats naar bouwplaats. Die verplaatsing gaat veel sneller dan bij een conventionele rupskraan. De bezettingsgraad wordt veel groter, terwijl daardoor de kosten relatief dalen”.
Spierings legt uit waarom de rupsversie is ontwikkeld: “Gezien de grote vraag die vanuit de markt is ontstaan naar een mobiele vouwkraan op een onderwagen met rupsonderstel, is besloten tot de ontwikkeling van de SK2400-R rupskraan als zesde model in de Spierings productrange.”
Niet alleen gaat de verplaatsing van en naar de bouwplaats veel sneller, dat geldt ook voor de verplaatsing op de bouwplaats zelf. Het 5,10 meter brede rupsonderstel maakt het mogelijk om de geheel gemonteerde kraan te verrijden. Voor de verplaatsing over de normale weg zet de kraan haar eigen rupsen plus een gedeelte van de ballast (14 ton) op een trailer, waarna de kraan zichzelf geheel automatisch demonteert voor vervoer op een semidieplader.
Deze manier van demonteren zorgt er volgens Spierings voor dat de kraan transportklaar is in slechts 75 minuten.
Bouwbedrijf Hendriks, dat veel bouwt in gietbouw, heeft behoefte aan materieel zoals kranen en bekistingen dat bij dit type werk hoort.
Directeur Rob Haarmans: “Met onder meer deze investering proberen we de concurrentie voor te blijven. Het is kostprijstechnisch noodzakelijk om te vernieuwen. De komende twee jaar vervangen we onze bestaande rups- en torenkranen door deze nieuwe rupskranen van Spierings”.

Hellingproef

Een van de concurrenten van Spierings kwam jaren geleden met een torenkraan op rupsen, maar daarvan is nadien niets meer vernomen. Spierings: “Met alle respect, maar dat ding was levensgevaarlijk. Dat was een bovendraaier, die behoorlijk instabiel was. Met onze machine kunnen we een hellingproef van 15 graden aan. Althans, dat is berekend. We hebben met de machine daadwerkelijk een helling van 10 graden genomen en dat was geen enkel probleem.”
Wie overigens zo’n rupsmachine van Spierings wil aanschaffen, moet geduld hebben. Pas na 2010 kan het bedrijf nieuwe rupskranen leveren. En voor een grote revisiebeurt van bestaande mobiele kranen van Spierings is het ook dringen: “De komende twee jaar zijn we volgeboekt. We zijn dan ook dringend op zoek naar vakbekwaam personeel, want we kunnen het werk bijna niet meer aan.”

Het is een krachtpatser

De nieuwe kraan van Spierings is een krachtpatser. Afgestempeld op maximale breedte van 7,66 meter hijst de 225 tonmeterkraan 18 ton bij een vlucht van 13,5 meter en bij een maximale vlucht van 42 meter 5000 kilo. Bij een afstempeling van 5,88 meter hijst de machine 3400 kilo bij een vlucht van 42 meter en 9 ton op 18 meter vlucht. Met een 30° opgetopte giek hijst de SK2400-R 5 ton op een vlucht van 36,6 meter bij de brede afstempeling. Mast en giek van de nieuwe machine zijn één op één vergelijkbaar met de grootste mobiele kraan van Spierings, de in 2006 geïntroduceerde 7-assige vouwkraan SK2400-AT7. Het chassis is een eigen ontwikkeling van Spierings en het rijwerk is van Intertractor. “Het is een zware en grote machine”, zegt Leo Spierings. “Toch is ‘ie nog verrassend snel. Het hele ontwerp is gericht op snelheid. Onderwagen en ballast gaan op één vrachtwagen, mast en giek op een andere. Normaal gesproken heb je voor een vergelijkbare torenkraan acht vrachtwagens nodig.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels