nieuws

Met knipoog overgewicht te lijf

bouwbreed

Een glossy magazine voor bouwvakkers? Het initiatief van Arbouw zal menig wenkbrauw doen fronsen in de bouw. Ondanks misschien alle sceptische geluiden krijgen duizenden bouwvakkers die lijden aan overgewicht en obesitas een Henk mee naar huis. Henk is een éénmalig tijdschrift over een gezonde leefstijl voor bouwvakkers.

Henk. De naam is volgens manager communicatie Hanneke Bax van Arbouw een knipoog naar de trend van bekende Nederlanders om hun voornaam te verbinden aan een glossy , zoals Linda en Joep. Henk is volgens Bax een stoere naam voor het ruwe bolster, blanke pit-type die goed bij de bouw past. Met de uitgave van een luchtig opgemaakt en geschreven magazine hoopt Arbouw dat de zwaarlijvige bouwvakkers zich bewuster worden van een gezondere leefstijl. Werknemers die tijdens de reguliere medische keuring (pago) van Arbouw (te) zwaar worden bevonden door de bedrijfsarts, krijgen gratis een Henk mee naar huis om hun leefstijl te beteren.
Duizenden bouwvakkers zullen het blad ontvangen. Uit onderzoek van Arbouw blijkt dat 64 procent van de bouwvakkers in Nederland overgewicht heeft en 15 procent daarvan lijdt aan obesitas (zwaarlijvigheid die gevaarlijk wordt voor de gezondheid). Het percentage overgewicht ligt ver boven het landelijk gemiddelde. In de bouw heeft de vloerenlegger het meeste overgewicht, op de voet gevolgd door de hijskraanmachinist. De bronbemaler heeft het meeste last van obesitas.

Eenmalig

Deze alarmerende gegevens kan de bedrijfstak niet over haar kant laten gaan. Arbouw wil de ongezonde leefstijl van menig bouwvakker niet met het geheven vingertje te lijf gaan. Nee, dan liever op een ludieke manier, met een serieuze ondertoon. Henk is een van de middelen die in de strijd worden gegooid.
Jammerlijk genoeg is het blad een eenmalige uitgave. Bax: “Helaas zijn voor ons de kosten te hoog om er een vervolg aan te geven. Of er moeten na deze uitgave veel adverteerders opstaan om een vervolg mogelijk te maken. Dat zouden we graag willen. Echter, naast een glossy-magazine blijven we in onze reguliere publicaties hameren op een gezondere leefstijl.”

Hype

Zou de stoere, nuchtere bouwvakker vallen voor het chique klinkende fenomeen glossy? Bax erkent inderdaad dat beide werelden op het eerste gezicht een paradox vormen, maar ze hoopt dat Henk meedeint op de hype van een gezonde leefstijl die momenteel door de wereld waait. “Kijk, iedereen wil gezond leven. Het is echter niet altijd even makkelijk om een vette hap te laten staan of na een zware dag een sport te gaan beoefenen. Met de inhoud van het magazine hopen we de bouwvakkers te prikkelen om toch te letten op gezonde voeding en meer beweging”.

Eerlijk

Henk zal vooral veel mooie foto’s bevatten met kleine blokjes tekst. De informatie wordt zo luchtig mogelijk opgediend, afgewisseld met een informatieve column van bijvoorbeeld een voedingsdeskundige. Zo wordt er een kijkje genomen in de dagelijkse koelkast van de gemiddelde bouwvakker, krijgt men tips over gezond eten en bewegen en wordt een bouwvakker geïnterviewd die zijn vak combineert met sporten op hoog niveau. Verder legt Henk prikkelende stellingen voor waarop lezers kunnen reageren. Aan de oproep om gezonde recepten in te dienen voor publicatie, hebben al vierhonderd mensen gereageerd.
Het glossy blad wil vooral eerlijk overkomen, aldus Bax. Dus geen gecaste spierbundels met een strak buikje en gespierde billen, maar pure mensen uit de praktijk.
En dieetgoeroe Sonja Bakker spat ook niet van de pagina’s af? “Nee, we zullen werknemers, werkgevers, arbodiensten en deskundigen op het gebied van voeding en beweging vragen om onafhankelijk hun verhaal te vertellen”, aldus Bax.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels