nieuws

‘Stille kracht’ zette bouw in de schijnwerpers

bouwbreed

Harderwijk – Vliegtuigbouwer wilde Ed Zeelt (62) worden. Het liep anders. Voor hem geen ronkende straalmotoren. In plaats daarvan gaf hij gedurende 33 jaar als stille kracht achter de schermen het public relations-beleid van Fundeon gestalte. Deze maand gaat hij met prepensioen.

Zeelt was nog maar net afgestudeerd in vliegtuigtechniek toen hij besloot dat de aviatiek niet zijn levensbestemming zou worden. De hangars van Schiphol liet hij links liggen, hij koos voor de afdeling public relations van wasmachinefabrikant AEG. “Ik zag de luchtvaart niet zitten. Het communicatievak trok me veel meer. Bij AEG heb ik me daar op toegelegd. Ik deed alles dat met voorlichting te maken had. Van persberichten schrijven tot en met het organiseren van bijeenkomsten.”
Na vijf jaar stapte hij over naar de Stichting Vakopleiding Bouwbedrijf (SVB), het tegenwoordige Fundeon. Het bedrijf waar hij ruim drie decennia het voorlichtingsbeleid zou regisseren. “Dat ik een bouwkundige achtergrond mis, was geen handicap. In tegendeel zelfs. Juist daardoor kon ik nuchter tegen de zaken aankijken en soms richtingen wijzen die voor vakspecialisten niet vanzelfsprekend waren.”
Als public relations-man binnen een sector die zich sterk profileerde, werd hij al snel het middelpunt van uiteenlopende werkzaamheden. Zo bezocht hij scholen om leerlingen te informeren over carrièremogelijkheden in de bouw en werkte hij mee aan wervingscampagnes. Hij gaf leiding aan de afdeling voorlichting, schreef artikelen voor het huisorgaan van Fundeon, organiseerde de jaarlijkse relatiedagen en onderhield contacten met de pers.

Waakzaamheid

En bij dat alles bleef Zeelt op de achtergrond. “Het ging ook niet om mij”, zegt hij bijna verontwaardigd. “Als ik in de schijnwerpers had willen staan, had ik een ander vak moeten kiezen. Een van mijn taken was om de juiste mensen op het toneel te krijgen en er voor te zorgen dat hun optreden naar behoren verliep. En daarvoor hebben ik en mijn collega’s van de afdeling voorlichting ons altijd ingezet.”
Daarbij was waakzaamheid geboden. Zeelt weet nog goed hoe hij tijdens congressen discussieleiders onder wie Mies Bouwman en Astrid Joosten soms moest bijsturen. “Op het podium spitste de discussie zich dan toe op een onderwerp, bijvoorbeeld loonproblematiek, dat we buiten de dialoog wilden houden. Dan schreef ik ‘niet meer over lonen’ op een briefje en schoof het de presentator onder de neus, die vervolgens het gesprek in een andere richting dirigeerde.”
Moeilijker dan het souffleren van gespreksleiders was het om de verschillende onderdelen van de bouw naar buiten toe als eenheid te presenteren. “Onze nieuwe campagne de Skyline is Yours, is heel overzichtelijk omdat de bouw en de infrasector daarin samen optrekken. Maar in het verleden hebben we ook wel bredere campagnes gehad, met sectoren die slechts zijdelings met de uitvoerende bouw te maken hadden. En dan was het knap lastig om ook die goed voor het voetlicht te brengen. Boeiend was het natuurlijk wel. Ik heb me geen seconde verveeld.”
En ook in de toekomst zal dat niet gebeuren, verzekert hij glimlachend. “Ik denk er niet aan om stil te gaan zitten. Ik begin als freelance tekstschrijver en communicatieadviseur voor onder meer de bouw. Er is nog heel veel werk aan de winkel.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels