nieuws

The Skyline is Yours: jongeren verleiden

bouwbreed

Dat de skyline door de bouw wordt gemaakt, moet jongeren verleiden te kiezen voor een bouwberoep. Vooral aan uta-personeel is dringend behoefte, bleek tijdens de start van een campagne op het Rijnlands Lyceum in Oegstgeest.

“De afgelopen 20 jaar is de bouwproductie gemiddeld 2 procent per jaar gestegen. Als die trend doorzet, draait het tot 2020 om een totale productie van 700 miljard euro”, rekende Bouwend Nederland-voorzitter Elco Brinkman voor. Samen met Arend van Wijngaarden van CNV Hout en Bouw en Dick van Haaster van FNV Bouw gaf hij het startschot voor de campagne ‘The Skyline is Yours’ die de komende drie jaar wordt uitgevoerd door Fundeon. Uit de behoefte aan bouwproductie blijkt volgens de drie voorzitters dat de bouw de komende jaren nog volop behoefte heeft aan een nieuw bloed in de sector. Ook na 2020 zal de behoefte onverminderd groot zijn, dus jongeren die nu in de bouw stappen, behoeven zich niet ongerust te maken na 2020 geen werk meer te hebben.

Uitdagingen

Jongeren zoeken uitdagingen in het werk, weet Dick van Haaster. Die biedt de bouw volop. “Al jarenlang vindt er een verschuiving plaats van werk op de bouwplaats naar de voorfase, prefab dus. Daarnaast vindt er een verschuiving plaats van bouwplaatspersoneel naar kantoor. Maar we kunnen nog heel wat doen om de bouw een sexier imago te geven.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels