nieuws

Stadsontwikkelaars wensen ruim station Zuid Amsterdamkoppko

bouwbreed

Aan de Zuidas moet meer ruimte worden gereserveerd voor het toekomstige ondergrondse treinstation. Zo meent de Amsterdamse Raad voor de Stadsontwikkeling (ARS). Ook mag station Zuid zich niet ontwikkelen tot een eindstation met een veelheid aan opstelsporen.

Eerdaags komt de ARS met een advies over de plannen voor de Zuid­as-onderneming, het publiek-private bedrijf dat verantwoordelijk wordt voor het ondergronds brengen van de infrastructuur en de gronduitgifte voor de bouw van 2,6 miljoen vierkante meter kantoren, woningen en voorzieningen. ARS-voorzitter Eshuis heeft in een debat van architectuurcentrum Arcam alvast een voorschot op haar advies genomen.
Station Zuid wordt een overstapmachine met in 2020 bijna evenveel reizigers als het huidige station Utrecht Centraal. Een station met dagelijks meer dan 200.000 reizigers. Eshuis vreest de aanleg van lelijke pleinen en grootschalige, onaantrekkelijke openbare ruimte. Bovendien wordt station Zuid door verbetering van de verbindingen richting Almere steeds meer een eindstation. Volgens de ARS moet juist een dergelijk ruimtevretend eindstation worden voorkomen. Het toekomstige ondergrondse station zou volgens haar de hele ruimte tussen Beethovenstraat en Parnassusweg moeten beslaan.
Verder zal de ARS in het advies pleiten voor een levendige Zuidas met op de begane grond smalle percelen en een gedifferentieerd aanbod aan winkels. Er moet, zo verklaarde Eshuis, ook ruimte zijn voor goedkope eethuizen of een supermarkt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels