nieuws

Mastodont raast over ballastbed

bouwbreed

Hij vernieuwt niet alleen de onderbaan, maar is ook als ‘gewone’ kettinghor inzetbaar. Dit weekeinde beleefde de spoorvernieuwingsmastodont van Spitzke zijn primeur op Nederlandse bodem.

Tussen vrijdagnacht en maandagmorgen vroeg verbeterde Spitzke Spoorbouw uit Houten het ballastbed van bijna 7 kilometer spoor tussen de stations Utrecht Lunetten en Driebergen. Naast de bestaande ballastreinigingsmachine of kettinghor RM 900 zette de spooraannemer ook de RPM-RS-900 in. Dat is een 200 meter lange combinatie die behalve het 35 centimeter dikke ballastbed ook de onderbaan tot 1,20 meter onder de spoorstaven kan vernieuwen. De machine werd mei vorig jaar gedoopt en werkte tot nu toe vooral op Duitse trajecten.
In de provincie Utrecht was verbeteren van de onderbaan overigens niet nodig en concentreerde de machine zich op het ballastbed. Volgens directeur Tjark de Vries is de clou daarbij om een hogere snelheid te maken. Een snelheid van 400 meter per uur, die de snelste kettinghormachines halen is met de combinatiemachine weliswaar nog niet mogelijk. Daar zijn de kettingen en lopende banden niet op ingesteld. Maar 250 meter per uur moet hij wel kunnen halen. Tijdens de primeur op het Nederlandse spoor was dat nog wat te hoog gegrepen. Bij station Bunnik stuitte Spitzke een keer op koppelspoorstaven die niet op tekening stonden. Dat zorgde voor wat vertraging. Ook moest de spooraannemer kort voor de aanvang van het werk op zoek naar een andere locatie voor een ballastdepot, waardoor de logistiek soms wat haperde. Desondanks werd het spoor maandagmorgen ruim een half uur vóór tijd weer vrijgegeven.
Komend weekeinde gaan de machines weer aan het werk, nu in Friesland. Daar gaat het om een enkelsporig baanvak zonder bovenleiding. De ballastlaag is daar ook zo’n 10 centimeter dunner. In theorie is de klus volgens De Vries dus wat gemakkelijker dan die in Utrecht. Daar staat tegenover dat de onderbaan wordt ingepakt met een tensar-folie. Dat moet de veenachtige onderbaan versterken en ook voorkomen dat het ballastbed van onderaf vervuild raakt door fijn zand.
In mei keert het materieel terug in Utrecht om het ballastbed van de andere helft van het tracé Driebergen-Lunetten te reinigen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels